ابراز نگرانی اعضای پارلمان هلند از افزایش وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه

ابراز نگرانی اعضای پارلمان هلند از افزایش وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه
جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهد که ارسال گاز به اتحادیه اروپا در نیمه اول سال تقریباً ۲۵ درصد افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۶۵۳۱۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، نمایندگان پارلمان هلند با ارسال نامه‌ای به وزیر امور خارجه، نگرانی خود را درباره افزایش وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه ابراز کردند.

در این نامه، نمایندگان پارلمان اظهار کردند که گاز طبیعی لوله کشی روسیه از گاز طبیعی مایع که توسط آمریکا و سایر کشور‌ها به اتحادیه اروپا وارد می‌شود ارزان‌تر است و این امر مانع پیشرفت سرمایه‌گذاری‌های پایدار در گزینه‌های جایگزین گاز روسیه و زیرساخت‌های مرتبط با آن می‌شود.

قبل از تشدید درگیری اوکراین، روسیه سالانه حدود ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز عمدتاً از طریق خط لوله به اتحادیه اروپا عرضه می‌کرد.

گازپروم که زمانی اصلی‌ترین تامین‌کننده گاز اتحادیه اروپا بود، پس از خرابکاری در خط لوله‌های نورد استریم، صادرات خود به این بلوک را در سال ۲۰۲۲ به شدت کاهش داد. خط لوله نورد استریم ۱ که از زیر دریای بالتیک عبور می‌کرد و گاز طبیعی را از روسیه به اتحادیه اروپا منتقل می‌کرد، همراه با نورد استریم ۲ که تازه ساخته شده بود، در سپتامبر ۲۰۲۲ توسط انفجار‌های زیر آبی تخریب و غیرقابل استفاده شدند.

تحریم‌های مرتبط با اوکراین که توسط بروکسل علیه روسیه اعمال شد تاکنون گاز لوله کشی را هدف قرار نداده است، اما بسیاری از جمله لهستان، بلغارستان، فنلاند، هلند و دانمارک واردات خود را به صورت داوطلبانه متوقف کرده‌اند. با این حال، چندین کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله اتریش، اسلواکی، جمهوری چک و ایتالیا همچنان گاز لوله کشی روسیه را وارد می‌کنند.

مسکو بیشتر صادرات گاز خود را به سمت شرق تغییر مسیر داده و فروش به چین را به شدت افزایش داده است به طوریکه چین واردات گاز لوله کشی خود از روسیه از طریق خط لوله قدرت سیبری را به ۲۲.۷ میلیارد متر مکعب در مقایسه با ۱۵.۴ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۲ افزایش داده است.

بقیه ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین و ترکیه در حال حاضر حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب در سال است.

قرارداد پنج ساله بین گازپروم و یک اپراتور اوکراینی در پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شود. اتحادیه اروپا قصد دارد واردات انرژی از این کشور را تا سال ۲۰۲۷ به طور کامل حذف کند، اما هفته گذشته، رویترز با استناد به داده‌های انجمن کشور‌های صادرکننده گاز گزارش داد که صادرات گاز لوله کشی روسیه به کشور‌های اتحادیه اروپا در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، ۲۴ درصد افزایش یافته است. این آژانس اوایل این ماه اعلام کرد که عرضه در ماه ژوئن نسبت به سال قبل تقریباً ۲۳ درصد افزایش یافته است.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر