نگرانی شرکت‌های انرژی پاک اروپا از پیروزی ترامپ

نگرانی شرکت‌های انرژی پاک اروپا از پیروزی ترامپ
شرکت‌های انرژی پاک اروپا به دلیل نگرانی از پیروزی ترامپ، برنامه‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرده و با کاهش فروش و تامین مالی روبرو شده‌اند.
کد خبر : ۱۶۵۳۷۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از رویترز، شرکت‌های اروپایی فعال در حوزه انرژی‌ها پاک، به دلیل نگرانی از پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات و تأثیر آن بر بخش انرژی پاک، برنامه‌های توسعه خود را رها کرده و خود را برای کاهش فروش آماده می‌کنند. همچنین تامین مالی اینگونه پروژه‌ها در آمریکا را در سایه‌ای از تردید می‌بینند.

ترامپ سیاست‌های بایدن برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را «کلاهبرداری سبز جدید» خوانده است و انتظار می‌رود که تلاش کند بسیاری از کار‌های دولت او، از جمله قانون کاهش تورم (IRA) که شامل معافیت‌های مالیاتی و یارانه‌ها برای شرکت‌های آمریکایی و خارجی سرمایه‌گذاری در انرژی پایدار است، را لغو کند.

قانونی که در سال ۲۰۲۲ تصویب شد، انگیزه قدرتمندی برای شرکت‌های اروپایی فعال در این بخش، برای گسترش یا ایجاد حضور در ایالات متحده ایجاد کرد، اما شبح ریاست جمهوری دوم ترامپ باعث توقف آن‌ها شده است.

پیتر روسنر، مدیرعامل شرکت هیدروژن H۲Apex مستقر در لوکزامبورگ به رویترز گفت: با وجود ترامپ که شخصی بسیار فرصت‌طلب، بسیار اهل جدل و نسبتاً غیرقابل پیش‌بینی است، باید از خودتان بپرسید که آیا این کار منطقی است؟

بر اساس قانون کاهش تورم (IRA)، این شرکت می‌توانست یک کارخانه تولید مخزن هیدروژن را در ایالات متحده با حدود یک سوم هزینه ۱۵ میلیون دلاری بسازد. با این حال، در ماه فوریه، روسنر به دلیل نگرانی از احتمال پیروزی مجدد ترامپ، تصمیم به لغو این طرح گرفت، با وجود اینکه شرکت قبلاً مذاکرات اولیه با مشتریان بالقوه را انجام داده بود.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که فاصله میان ترامپ و کامالا هریس، نامزد احتمالی دموکرات‌ها با دیدگاه‌های مشابه به بایدن در زمینه تغییرات اقلیمی، در حال کاهش است. با این حال، اظهارات روسنر نشان‌دهنده نگرانی در میان شرکت‌های فناوری‌های پاک اروپایی درباره پیامد‌های احتمالی ریاست‌جمهوری ترامپ و نحوه آماده‌سازی آن‌ها برای چنین سناریویی است. شرکت داده‌ها و تحلیل‌های انرژی وود مکنزی برآورد می‌کند که ممکن است تا سال ۲۰۵۰، پروژه‌های سرمایه‌گذاری در انرژی‌های کم‌کربن به ارزش ۱ تریلیون دلار در معرض خطر قرار گیرند.

شرکت مشاوره رولند برگر اعلام کرد که با وجود آن‌که لغو کامل قانون کاهش تورم (IRA) بعید به نظر می‌رسد، دولت تحت ریاست‌جمهوری ترامپ می‌تواند مشوق‌ها برای وسایل نقلیه الکتریکی، شارژر‌های EV، انرژی خورشیدی و بهره‌وری انرژی را به خطر بیندازد.

شرکت آلمانی انرژی خورشیدی SMA Solar ماه گذشته «هشدار سود» منتشر کرد و تغییر احتمالی دولت در ایالات متحده، که دومین بازار بزرگ خورشیدی جهان پس از چین است، را به عنوان یکی از عوامل خطر برشمرد. این شرکت که بزرگ‌ترین سازنده مبدل‌های خورشیدی جهان است، قرار بود تا پایان ژوئن مکان مورد نظر برای کارخانه جدیدش در ایالات متحده را انتخاب کند، اما هنوز موفق به پیدا کردن مکان نشده است و اعلام کرده که در حال ارزیابی مکان‌های ممکن در چندین ایالت است.

مشکلات فزاینده در اتاق‌های هیئت مدیره

در حالی که SMA در حال حاضر قصد کنار گذاشتن برنامه‌های توسعه خود را ندارد، این شرکت در چهارم جولای به رویترز گفت: نتیجه نامشخص انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده در حال حاضر منجر به نوعی بی میلی در سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح محلی شده است.

این تردید در عملکرد سهام‌های فناوری‌های پاک نیز بازتاب یافته است، به طوری که شاخص RENIXX، که ۳۰ شرکت بزرگ تجدیدپذیر جهان را در بر دارد، از زمان سوءقصد به رئیس‌جمهور، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سهام جهانی داشته است.

شرکت اورستد، بزرگترین توسعه دهنده مزارع بادی فراساحلی جهان، پس از اینکه ترامپ در ماه مِی گفت که در صورت انتخاب مجدد، این بخش را در اولین روز ریاست جمهوری خود هدف قرار خواهد داد، به شدت آسیب دیده است. با این وجود اورستد از اظهار نظر خودداری کرده است.

برخی از شرکت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر به نظر نمی‌رسد که تحت تأثیر این عدم اطمینان قرار گرفته باشند. برای مثال، سازنده توربین‌های بادی آلمانی، نوردکس، ماه گذشته اعلام کرد که تولید را در یک کارخانه تعطیل شده در آیووا از سر خواهد گرفت و گفت که ایالات متحده در آینده، صرف نظر از تحولات سیاسی، همچنان بازار مهم و کافی خواهد بود.

با این حال، برخی دیگر از تأخیر‌ها خبر می‌دهند، زیرا شرکای بالقوه‌ای که انتظار می‌رود پروژه‌ها را به طور مشترک تامین مالی کنند، تعهدات خود را به تعویق می‌اندازند به طور مثال شرکت هیدروژن، Thyssenkrupp Nucera، از تأخیر در تصمیمات نهایی سرمایه گذاری در مورد پروژه‌های ایالات متحده صحبت کرده است.

رقیب نروژی آن، نل، اعلام کرد که هنوز تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری برای کارخانه تولیدی برنامه‌ریزی شده در میشیگان را اتخاذ نکرده است و به تقاضا برای محصولاتش در بازار ایالات متحده وابسته است.

عدم اطمینان در مورد نتیجه انتخابات ایالات متحده و تأثیر آن شروع به تأثیرگذاری بر صنایع فراتر از بخش فناوری‌های پاک کرده است. به عنوان مثال، شرکت ماشین‌آلات آلمانی ترامپف گزارش داده است که در ماه جاری، فروش ایالات متحده برای سال مالی ۲۰۲۳-۲۴ به میزان ۱۲ درصد کاهش یافته و این کاهش را به "عدم اطمینان‌های ژئوپولیتیکی" نسبت داده که مشتریان صنعتی را محتاط کرده است.

مارکوس برت، مدیر جهانی رولند برگر، گفت که پیچیدگی فزاینده‌ای که شرکت‌ها باید در سطح جهانی با آن روبرو شوند می‌تواند منجر به «فلج تحلیلی» در تصمیمات سرمایه‌گذاری شود. در نتیجه دردسر‌های اتاق‌های هیئت مدیره به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر