15 شهريور 1403 - 10:37
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبنا:

نرخ‌های بالای ارز غیرواقعی هستند/ هیجان آفرینی کاذب دلالان برای کسب سود از مردم

نرخ‌های بالای ارز غیرواقعی هستند  هیجان آفرینی کاذب دلالان برای کسب سود از مردم
یک اقتصاددان گفت: سودجویان از فضای هیجانی بازار منفعت می‌برند، اما مردم زیان می‌بینند، چون نرخ واقعی ارز نرخ‌های بالای امروز نیست.
کد خبر : ۱۶۵۵۲۰

علی قنبری؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبنا در خصوص نوسانات نرخ ارز و عوامل تاثیرگذار در افزایش موقتی نرخ ارز گفت: در علم اقتصاد چندین مولفه عامل افزایش یا کاهش نرخ ارزهستند مثل عرضه و تقاضا. افزایش تقاضا یا کاهش عرضه عامل مهمی در بالا رفتن نرخ ارز است.

وی در این باره توضیح داد: کاهش تقاضا و افزایش عرضه ارز نیز به تناسب در بازار ارز نقش آفرینی می‌کنند. در بازار ارز مولفه دیگری مثل نوسانات و تنش‌های نظامی و سیاسی نیز نقش آفرینی می‌کند هر چند مقطعی است، لذا نباید تابع مباحث روانی و هیجانی نرخ ارز شد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: بخش قابل توجهی از افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر ناشی از شرایط سیاسی و معادلات روز منطقه و جهان است. با این حال جامعه نباید در بحث نرخ ارز به دلیل اثرگذاری در انتظارات تورمی به هیجانات روانی بازار دامن بزند.

قنبری ادامه داد: در عملیات وعده صادق نیز شاهد تکرار این روند بودیم. بعضا دلالان و سودجویان از فضای هیجانی و روانی بازار منفعت کسب می‌کنند، اما مردم زیان می‌بینند به این دلیل که نرخ واقعی ارز، نرخ‌های بالای امروز نیست.

او گفت: خوشبختانه سیاست‌های اقتصادی و تجاری، ثبات اقتصادی و درآمد‌های ارزی در ماه‌های گذشته به گونه‌ای بوده که مانع از التهاب زایی در بازار ارز شود، بنابراین نباید در دام هیجانات کاذب دلالان افتاد.

این کارشناس اقتصاد تصریح کرد: مساله‌ای که تحت عنوان انتقام ایران از اسرائیل در آینده رخ می‌دهد به دلیل ترور میهمان جمهوری اسلامی در تهران، قطعا سوداگران را وارد بازی هیجان آفرینی کاذب در بازار ارز برای سود آوری خود کرده است؛ بنابراین مردم باید به این مسائل آگاه باشند تا در دام پهن شده دلالان نیفتند.

قنبری خاطرنشان کرد: مردم باید مراقب نوسان گیری‌های بی دلیل باشند و سرمایه گذاری اقتصادی بلندمدت را در برنامه هایشان لحاظ کنند نه کوتاه مدت.

وی افزود: ایجاد آرامش در فضای سیاسی کشور و منطقه در روز‌های آتی به زیان کسانی تمام می‌شود که فریب هیجانات موقتی بازارسازان غیر واقعی را خوردند و بی دلیل زمینه ساز افزایش تقاضای ارز شدند.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: مردم عزیز بدانند نرخ ارز با سیاست‌های درست اتخاذ شده به دور از تنش‌های سیاسی و فضاسازی‌های مسموم اقتصادی در میان مدت و بلندمدت روی آرامش می‌بیند و روند کاهشی و تثبیت شده‌ای پیدا می‌کند.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر