16 شهريور 1403 - 15:27
عضو انجمن مهندسی مالی ایران در گفتگو با ایبنا:

مردم در برابر شوک‌های سیاسی بازار ارز هوشمند عمل می کنند/ آرامش بازار‌ها در نتیجه چشم انداز مثبت اقتصاد ایران

مردم در برابر شوک‌های سیاسی بازار ارز هوشمند عمل می کنند  آرامش بازار‌ها در نتیجه چشم انداز مثبت اقتصاد ایران
کارشناس بازار‌های مالی گفت: در کشورمان بدلیل وجود سازوکار‌های اقتصاد مقاومتی مردم راهکار‌های مقابله با شوک‌های سیاسی را یافته‌اند.
کد خبر : ۱۶۵۹۸۳

محمدعلی رزاقی هریس؛ عضو انجمن مالی اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: در کشورمان به دلیل وجود سازوکار‌های اقتصاد مقاومتی، مردم راهکار‌های مقابله با شوک های سیاسی را یافته‌اند، از این رو مردم ایران هوشمندانه توجهی به این موضوعات نمی‌کنند و به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند. مثلاً در حوزه ارز، اگرچه سفته بازان به دنبال هر بهانه‌ای برای برهم زدن ثبات اقتصادی و افزایش نرخ ارز هستند، اما نرخ ارز تغییر زیادی نکرد، این موضوع نشان می‌دهد مشکلی در اقتصاد ایران پیش نیامده است.

رزاقی خاطرنشان کرد: با توجه به روابط سیاسی و به تبع آن روابط اقتصادی و دیپلماسی قوی با کشور‌های همسایه و دوست، چشم انداز مثبتی وجود دارد که به بازار‌ها ثبات و آرامش می‌بخشد، از این رو اخباری همچون صدور قطعنامه ضد ایرانی و یا جنگ غزه و دیگر بحران‌های سیاسی با هدف افزایش فشار‌های سیاسی است که معمولاً کوتاه مدت و با هدف برهم زدن جوّ روانی صورت گرفته که موجب التهاب بازار‌های مالی نخواهد شد.

عضو انجمن مالی اسلامی ایران گفت: در خصوص افزایش درآمد‌های ارزی در حوزه نفت نیز تمام گزارش‌های بین المللی نشان می‌دهند که فروش نفت ایران رکورد زده و روند صعودی دارد و این خود می‌تواند به افزایش درآمد‌های ارزی منجر شود.

این پژوهشگر مالی اظهار کرد: بدین ترتیب با افزایش صادرات نفت در ۶ سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده و طبق آمار‌های بین المللی، ایران توانسته است با فروش نفت بیشتر و دریافت پول آن، شرایط اقتصادی خود را بهبود بخشد. بلومبرگ طبق گزارشی به بررسی روند صادرات نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی پرداخته که این گزارش رشد ۵۰ درصدی صادرات نفت و میعانات گازی ایران را در این مدت بیان می‌کند.

وی افزود: بر این اساس با افزایش میزان فروش نفت و وصول درآمد‌های نفتی، درآمد‌های ارزی کشور نیز افزایش یافته است که این موضوع از نکات ارزشمند اقتصادی کشور قلمداد می‌شود.

عضو انجمن مهندسی مالی ایران خاطرنشان کرد: به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که چشم انداز مثبت اقتصاد ایران و رکوردزنی در فروش نفت و همچنین اقدامات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی و دولت در دیپلماسی قوی منطقه‌ای در راستای عادی‌سازی روابط با کشور‌های همسایه، به تقویت روابط اقتصادی منجر شده است. در این راستا ذخایر ارزی بیشتری برای کشور ایجاد شده است که نقش بسزایی در ثبات بازار‌های مالی ایفا کرده است.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر