رسانه‌های اسرائیلی: جنگ ریشه اقتصاد را خشک می‌کند

رسانه‌های اسرائیلی: جنگ ریشه اقتصاد را خشک می‌کند
اقتصاددانان اسرائیلی می‌گویند رشد تولید ناخالص داخلی در "رژیم صهیونیستی " به دلیل کاهش صادرات و سرمایه گذاری‌های ضعیف ناامیدکننده است.
کد خبر : ۱۶۶۰۳۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، براساس داده‌های اداره مرکزی آمار، رسانه‌های اسرائیلی تأیید کردند که اقتصاد رژیم صهیونیستی در دوره آوریل تا ژوئن گذشته بر اساس سرانه رشد جمعیت، ۰.۴ درصد کاهش یافته است و تولید و صادرات تجاری نیز کاهش یافته است.


داده‌های اولیه منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار، یکشنبه گذشته، نشان داد که با ادامه جنگی که بیش از ۱۰ ماه است با جنبش حماس ادامه دارد، اقتصاد رژیم صهیونیستی با سرعت کمتری نسبت به پیش بینی کارشناسان در سه ماهه دوم سال رشد کرد.


بر اساس برآورد اولیه وزارت آمار، تولید ناخالص داخلی سالانه در دوره آوریل تا ژوئن نسبت به سه ماه قبل از آن ۱.۲ درصد رشد داشته و نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش داشته است. این رقم کمتر از انتظارات اقتصاددانان است که بین ۲.۳ تا ۵ درصد متغیر بود. در همین حال، بر اساس سرانه، با تعدیل رشد جمعیت، تولید ناخالص داخلی ۰.۴ درصد در سه ماهه دوم کاهش یافت.

رونین مناخیم، اقتصاددان ارشد بانک توسعه میزراحی، گفت: تولید ناخالص داخلی سرانه نسبت به سه ماهه قبل و در مقایسه با سه ماهه مشابه سال گذشته کاهش یافته است، که این عدد به وضوح نشان دهنده خسارت بزرگ ناشی از جنگ جاری به کشور است.

بر اساس داده‌های وزارت آمار، در سه ماهه دوم، تولید تجاری ۱.۹ درصد کاهش یافت و صادرات کالا‌ها و خدمات ۸.۳ درصد کاهش یافت. همچنین سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت تنها ۱.۱ درصد افزایش یافته است.

رشد ناامید کننده
یوناتان کاتز، اقتصاددان ارشد لیدر کپتال مارکت، گفت: «رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم ناامیدکننده بود که دلیل آن کاهش صادرات (کالا‌ها و خدمات) و سرمایه‌گذاری‌های ضعیف بود.

علاوه بر جنگ در غزه، حزب‌الله در ده ماه گذشته رگبار روزانه موشک‌ها را به سمت شمال رژیم صهیونیستی پرتاب کرده است و درگیری با نیرو‌های اسرائیلی این نگرانی را ایجاد کرده است که حملات حزب‌الله به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود. ده‌ها هزار شهرک نشین به دلیل اعتصابات آواره شده اند و وضعیت امنیتی نیروی کار و عملیات تجاری در جنوب و شمال رژیم صهیونیستی را مختل کرده است.

کاتز که پیش بینی کرده بود اقتصاد ۲.۳ درصد رشد کند، گفت که اعداد رشد کندتر از حد انتظار است و سرمایه گذاری‌های ساخت و ساز به دلیل کمبود کارگران فلسطینی ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. "

وی افزود: تعطیلی مشاغل شمال و جنوب (کشاورزی و تجاری) نیز بر رشد تاثیر می‌گذارد.

کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی


داده‌های ضعیف رشد به دنبال کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی از A+ به A در هفته گذشته توسط Fitch است که گفت انتظار دارد جنگ تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد.

فیچ سومین آژانس اعتباری جهانی بود که رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را در سال جاری پس از استاندارد اند پورز و مودی کاهش داد.

در ماه ژوئن، بانک رژیم صهیونیستی پیش‌بینی‌های خود را برای رشد اقتصادی کاهش داد و دلیل آن افزایش خطر تشدید تنش با حزب‌الله لبنان در مرز شمالی بود.

بانک مرکزی انتظار دارد اقتصاد در سال ۲۰۲۴، ۱.۵ درصد و در سال ۲۰۲۵، ۴.۲ درصد رشد کند. این کمتر از پیش بینی رشد قبلی در آوریل ۲ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۵ درصد در سال ۲۰۲۵ است.

مناخیم از بانک توسعه میزراحی تاکید کرد: «با نگاهی به نیمه دوم، احتمالاً فعالیت‌های اقتصادی تضعیف خواهد شد.»

وی افزود: "اقتصاد با ظرفیت کامل در حال فعالیت است و تعداد مشاغل خالی در حال افزایش است و همچنین مشکل پر کردن مشاغل با کارگران حرفه‌ای که همچنان فعالیت و رشد تولید ناخالص داخلی را محدود می‌کند. "




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر