13 شهريور 1403 - 11:26
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

سیاست‌های بانک مرکزی زمینه‌ساز خروج از نظام چندنرخی ارز/ تالار ارز توافقی به جهش تولید و صادرات منجر می‌شود

سیاست‌های بانک مرکزی زمینه‌ساز خروج از نظام چندنرخی ارز  تالار ارز توافقی به جهش تولید و صادرات منجر می‌شود
سیاست‌های مثبت بانک مرکزی از جمله ایجاد تعادل در نرخ ارز و راه اندازی تالار ارز توافقی زمینه ساز خروج از نظام چند نرخی است.
کد خبر : ۱۶۶۱۷۱

محمدرضا رنجبرفلاح؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص مزایای راه‌اندازی تالار ارز توافقی بانک مرکزی با تاکید بر کشف نرخ قابل اتکا به‌ویژه در حوزه صادراتی گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهد اعمال برخی سیاست‌ها به صورت تدریجی از سوی بانک مرکزی درراستای ایجاد تعادل در نرخ ارز و فاصله گرفتن از ارز‌های چند نرخی بوده ایم.

 

وی در این باره افزود: نزدیک سازی اقتصاد به نرخ ارز تعادلی موضوع بسیار مهمی است؛ چرا که چالش‌های موجود مرتبط با نرخ ارز و بازگرداندن ارز صادراتی به کشور را مرتفع می‌کند.

 

رنجبر فلاح تاکید کرد: سیاست‌های مثبت بانک مرکزی از جمله ایجاد تعادل در نرخ ارز و راه اندازی تالار ارز توافقی زمینه ساز خروج از نظام چند نرخی ارزی است که البته در نهایت ممکن است به نظام دو نرخی ارز برسیم.

 

این اقتصاددان گفت: در شرایط فعلی اقتصاد با وجود تحریم‌ها دستیابی به نظام دو نرخی ارزی بسیار محل توجه است، چرا که دو نرخ یاد شده می‌تواند هم نرخ تعادلی و هم نرخ توافقی و نزدیک به بازار آزاد را رقم بزند تا دولت با نرخ تعادلی امکان واردات مواد اولیه، نهاده‌ها و کالا‌های اساسی مورد نیاز جامعه با نرخ ارزان را داشته باشد.

 

وی در این باره یادآور شد: بی تردید راه اندازی تالار ارز توافقی به نفع اقتصاد، رشد و جهش تولید و افزایش صادرات کشور خواهد بود.

 

رنجبر فلاح معتقد است: این راهبرد، ما را از نظام چند نرخی خارج می‌کند و گام بلندی در راستای افزایش میل به تولید خواهد بود. طبیعتا صادرات بیشتری هم برای کشور ایجاد می‌کند که از هر جهتی کارگشا و به نفع ارزآوری بیشتر برای اقتصاد است.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها