08 شهريور 1403 - 17:39

رکوردزنی قیمت خانه در آمریکا

رکوردزنی قیمت خانه در آمریکا
باوجود افزایش نرخ بهره وام مسکن، قیمت خانه‌ در آمریکا به بالاترین سطح خود در شاخص قیمت خانه‌های ملی S&P CoreLogic Case-Shiller رسید.
کد خبر : ۱۶۶۲۲۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از CNBC، بر اساس داده‌هایی که روز سه‌شنبه منتشر شد، در میانگین سه‌ماهه منتهی به ماه ژوئن، قیمت‌ها در سطح ملی ۵.۴ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ بود. با وجود این‌که این رقم رکورد جدیدی برای شاخص بود، اما رشد سالانه آن کمتر از میزان ۵.۹ درصدی ماه مِی بود.

شاخص ترکیبی ۱۰ شهر سالانه ۷.۴ درصد افزایش یافت، که کمتر از ۷.۸ درصد ماه قبل است. شاخص ترکیبی ۲۰ شهر نیز به صورت سالانه ۶.۵ درصد افزایش داشت، که نسبت به افزایش ۶.۹ درصدی ماه مِی کاهش یافته است.

برایان لوک، رئیس بخش کالا‌ها و دارایی‌های واقعی و دیجیتال در S&P Dow Jones Indices، گفت: با اینکه هم بازار مسکن و هم تورم کند شده‌اند، فاصله بین این دو بیشتر از حد معمول است. به‌طور میانگین، شاخص ملی ما ۲.۸ درصد بیشتر از شاخص قیمت مصرف‌کننده رشد داشته است. این میزان یک درصد بیشتر از میانگین ۵۰ سال گذشته است. اگر تورم را در نظر نگیریم، از سال ۱۹۷۴ قیمت خانه‌ها بیش از ۱۱۰۰ درصد افزایش یافته، اما با در نظر گرفتن تورم، این افزایش تنها کمی بیش از دو برابر (۱۱۱ درصد) بوده است.

نیویورک بیشترین افزایش سالانه را در میان ۲۰ شهر داشت و قیمت‌ها در ماه ژوئن ۹ درصد افزایش یافتند. پس از آن سن دیگو و لاس‌وگاس به ترتیب با افزایش سالانه ۸.۷ و ۸.۵ درصد قرار گرفتند. پورتلند، اورگان، تنها ۰.۸ درصد افزایش سالانه در ماه ژوئن داشت که کمترین میزان رشد در میان شهر‌های اصلی بود.

از آنجا که بحث دسترسی‌پذیری مسکن یکی از موضوعات اصلی این دوره انتخاباتی بوده است، گزارش این ماه همچنین ارزش خانه‌ها را بر اساس طبقات قیمتی جدا کرده و بازار هر شهر را به سه طبقه تقسیم کرده است. با نگاهی به بازار‌های بزرگ طی پنج سال گذشته، این گزارش نشان داد که ۷۵ درصد از بازار‌های مورد بررسی نشان می‌دهند که طبقات قیمتی پایین‌تر با سرعت بیشتری نسبت به بازار کلی رشد کرده‌اند.

لوک در این بیانیه نوشت: به عنوان مثال، طبقه پایین بازار آتلانتا ۱۸ درصد سریع‌تر از خانه‌های طبقه متوسط و بالاتر رشد کرده است.

او ادامه داد: طبقه پایین نیویورک بیشترین عملکرد مثبت پنج‌ساله را داشته و نزدیک به ۲۰ درصد بیشتر از کل منطقه نیویورک رشد کرده است. همچنین نیویورک بیشترین اختلاف بین قیمت‌های طبقات پایین و بالا را دارد. در مقابل، سن دیگو بیشترین رشد را در خانه‌های طبقه بالاتر در پنج سال گذشته تجربه کرده است.

قیمت‌ها در بازار کلی سن دیگو در پنج سال گذشته ۷۲ درصد افزایش یافته است، اما طبقه بالاتر ۷۹ درصد رشد کرده در حالی که طبقه پایین‌تر ۶۳ درصد رشد داشته است.

افزایش قیمت‌ها در حالی رخ داد که نرخ وام مسکن از آوریل تا ژوئن به شدت افزایش یافت، که این دوره در شاخص میانگین گرفته شده است. معمولاً زمانی که نرخ‌ها افزایش می‌یابند، قیمت‌ها کاهش می‌یابند.

بر اساس گزارش Mortgage News Daily، میانگین نرخ وام مسکن ۳۰ ساله ثابت در اوایل آوریل کمی کمتر از ۷ درصد بود و سپس تا پایان ماه به ۷.۵ درصد رسید. نرخ‌ها بالای ۷ درصد باقی ماندند و سپس در ماه ژوئیه به زیر این سطح کاهش یافتند. در حال حاضر، نرخ وام ۳۰ ساله ثابت حدود ۶.۵ درصد است.

لیسا استورتیوانت، اقتصاددان ارشد در Bright MLS گفت: نرخ وام‌ها از ماه ژوئن کاهش یافته است، اما شواهدی وجود دارد که حتی کاهش نرخ‌ها نیز کافی نبوده تا خریداران را به بازار برگرداند. برخی از خریداران منتظر کاهش قیمت خانه‌ها، و نه فقط کاهش نرخ بهره، هستند.

در حالی که انتظار می‌رود قیمت خانه‌ها به دلیل عوامل فصلی و افزایش موجودی در بازار، ماه به ماه با ورود به پاییز کاهش یابد، اما بعید است که به طور قابل توجهی کاهش یابند و همچنان انتظار می‌رود بالاتر از سطح سال گذشته باشند.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر