08 شهريور 1403 - 13:52

چین صادرات نیمه‌رسانا‌ها را محدود کرد

چین صادرات نیمه‌رسانا‌ها را محدود کرد
چین محدودیت‌هایی بر صادرات مواد کلیدی نیمه‌رسانا مانند گالیوم و ژرمانیوم اعمال کرده است که سبب ایجاد نگرانی نسبت به افزایش قیمت‌ها شده است.
کد خبر : ۱۶۶۲۲۲

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از یورونیوز، محدودیت‌های جاری چین بر روی فلزات کلیدی نیمه‌رسانا، باعث انباشت زنجیره‌های تأمین و افزایش نگرانی‌ها از احتمال کمبود چیپ‌ها برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان غربی شده است.

فلزات نیمه‌رسانا مانند گالیوم و ژرمانیوم در چیپ‌ها، به‌طور گسترده‌ای در تجهیزات ارتباطی و نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چین در سال ۲۰۲۲، بزرگترین تولیدکننده گالیوم در جهان بود و بیش از ۹۸ درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده بود، در حالی که روسیه تنها ۰.۸۱ درصد از تولید جهانی را تأمین کرد. به گفته Alliance Critical Raw Material، چین همچنین در حال حاضر ۶۰ درصد از تولید جهانی ژرمانیوم را در اختیار دارد.

چین این محدودیت‌های صادراتی را از جولای ۲۰۲۳ اعلام کرد و از ماه اگوست ۲۰۲۳ اجرایی شد. از آنجا که این فلزات به‌طور استثنایی نادر هستند، قیمت‌های گالیوم و ژرمانیوم به‌ویژه در اروپا افزایش یافته است.

صادرات ژرمانیوم چین از ۱۳،۵۱۴ کیلوگرم در نیمه دوم سال گذشته به ۱۲،۴۱۰ کیلوگرم در نیمه اول ۲۰۲۴ کاهش یافته است. به‌طور مشابه، صادرات گالیوم چین نیز پس از اعمال محدودیت‌های صادراتی، از ۲۸،۰۰۰ کیلوگرم در نیمه اول ۲۰۲۳ به ۱۶،۰۰۰ کیلوگرم در نیمه دوم ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

چین اعلام کرده است که این محدودیت‌ها را به منظور حفاظت از منافع و امنیت ملی خود وضع کرده است. با این حال، به‌طور گسترده‌ای فرض می‌شود که این اقدامات پاسخ پکن به محدودیت‌های صادراتی آمریکا بر فروش چیپ‌های نیمه‌رسانا و تجهیزات تولید پیشرفته به شرکت‌های چینی مانند هوآوی است.

آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که این محدودیت‌ها را به منظور محدود کردن دسترسی چین به نیمه‌رسانا‌ها برای استفاده‌های نظامی و هوش مصنوعی وضع کرده است. در پاسخ، چین همچنین صادرات گرافیت و آنتیموان که یک ماده معدنی مورد استفاده در مهمات ضد زره است، را محدود کرده است.

گالیوم در لامپ‌ها، ترانزیستورها، فرآیند‌های پزشکی و دماسنج‌ها استفاده می‌شود، در حالی که ژرمانیوم در ابزار‌های اپتیک مادون قرمز و تولید پلاستیک کاربرد دارد. این فلزات همچنین برای وسایلی مانند عینک‌های دید در شب و کابل‌های فیبر نوری حیاتی هستند که ممکن است به دلیل محدودیت‌های صادراتی با کمبود و افزایش قیمت مواجه شوند.

سال‌ها طول می‌کشد تا اروپا تولید گالیوم و ژرمانیوم خود را افزایش دهد

پس از اعلام این کنترل‌ها توسط چین در سال گذشته، کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده اظهار داشت: زنجیره تأمین جهانی برای ژرمانیوم و گالیوم با اعلام کنترل‌های جدید صادراتی از سوی دولت چین بر روی این مواد معدنی حیاتی، که از اول اوت ۲۰۲۳ اجرایی شده است، تغییرات قابل توجهی را پیش‌بینی می‌کند. ژرمانیوم و گالیوم اهمیت زیادی در صنایع مختلف مانند نیمه‌رساناها، پنل‌های خورشیدی و وسایل نقلیه الکتریکی دارند.

ایالات متحده به شدت به واردات این مواد معدنی حیاتی، به‌ویژه از چین، که نقش اصلی در تولید و تأمین این محصولات را دارد، وابسته است.

اگرچه برخی از شرکت‌های اروپایی هنوز مقداری گالیوم برای استفاده در کوتاه‌مدت دارند، اما سناریوی بلندمدت بیشتر نامشخص است، زیرا ممکن است اروپا نتواند تولید داخلی خود را به سرعت افزایش دهد.

SEMI Europe، یک انجمن صنعت میکروالکترونیک، گفت: در بلندمدت، در صورت تشدید تنش‌های تجاری و محدودیت‌های بیشتر صادرات، صنعت نیمه‌رسانا‌های اروپا ممکن است با کمبود مواد خام حیاتی مواجه شود، به ویژه با توجه به کمبود ظرفیت تولید داخلی.

ساخت زنجیره ارزش مربوطه از استخراج تا فرآوری با ظرفیت کافی در اروپا نیاز به زمان و سرمایه‌گذاری‌های زیادی دارد تا زنجیره‌های تأمین و قیمت‌های بازار به‌طور مؤثر تنظیم شوند. ساخت تأسیسات تولید مناسب در اروپا ممکن است چندین سال طول بکشد.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر