10 شهريور 1403 - 19:45

گسترش همکاری‌های اقتصادی چین و آفریقا

گسترش همکاری‌های اقتصادی چین و آفریقا
کنفرانس کارآفرینان چینی و آفریقایی در تاریخ ۶ سپتامبر در پکن برگزار می‌شود تا راه‌های جدید تعمیق همکاری‌های اقتصادی دو کشور بررسی شود.
کد خبر : ۱۶۶۲۶۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از China Daily، به گفته آژانس ترویج تجارت خارجی چین، هشتمین کنفرانس کارآفرینان چینی و آفریقایی در تاریخ ۶ سپتامبر در پکن برگزار خواهد شد. در این کنفرانس رهبران کسب‌وکار چینی و آفریقایی در پکن گرد هم خواهند آمد تا راه‌های جدیدی برای تعمیق همکاری‌های صنعتی دو کشور بررسی کنند. این دستاورد، برای کشور‌های آفریقایی امکان تسریع در ادغام با صنعت و زنجیره‌های تأمین جهانی را فراهم خواهد کرد.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط شورای ترویج تجارت بین‌المللی چین (CCPIT)، تا پایان روز پنجشنبه، نمایندگانی از ۴۰۸ شرکت، انجمن تجاری و سازمان‌های مختلف از ۴۸ کشور آفریقایی، در این نشست حضور خواهند یافت.

شرکت‌های حاضر در این کنفرانس در زمینه‌های مختلفی از جمله انرژی، معدن، ساخت و ساز، تجارت، الکترونیک، ماهواره‌ها و داروسازی فعالیت می‌کنند.

وانگ لینجی، سخنگوی شورای ترویج تجارت بین‌المللی چین، اظهار داشت: این کنفرانس، هم شرکت‌های پیشرو شناخته شده به دلیل نقش آن‌ها در همکاری چین و آفریقا را به نمایش خواهد گذاشت و هم تعداد قابل توجهی از شرکت‌های کوچک و متوسط را.

وی افزود: کارآفرینان چینی و آفریقایی می‌توانند از این بستر برای بهبود ارتباطات و همکاری‌ها استفاده کرده و با همکاری یکدیگر به شناسایی حوزه‌های جدید برای ارتقای مراودات اقتصادی و تجاری چین و آفریقا در مرحله بعدی بپردازند.

ارزش کل تجارت بین چین و آفریقا در سال ۲۰۲۳ به ۱.۹۸ تریلیون یوان (۲۷۵.۷۲ میلیارد دلار) رسید که نشان‌دهنده رشد ۷.۱ درصدی نسبت به سال قبل است. این روند رشد در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز ادامه داشته و ارزش تجارت دو جانبه به ۱.۱۹ تریلیون یوان رسید که ۵.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی مین، محقق موسسه مطالعات آسیای غربی و آفریقای آکادمی علوم اجتماعی چین در پکن بیان کرد: همکاری بیشتر بین چین و کشور‌های آفریقایی در زمینه تولید، نه تنها به ایجاد اشتغال در کشور‌های آفریقایی کمک خواهد کرد، بلکه باعث رشد اقتصادی متوازن، توسعه سریع صنعت و بهبود ساختار صنعتی در این کشور‌ها نیز خواهد شد.

در دهه گذشته، شرکت‌های چینی پیشرفت‌های قابل توجهی در همکاری صنعتی در آفریقا داشته‌اند و بسیاری از کشور‌های آفریقایی با استفاده از ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فرد خود، شرکت‌های چینی را جذب کرده‌اند. مناطق صنعتی که توسط شرکت‌های چینی در کشور‌هایی مانند اوگاندا، سنگال، نیجریه و مصر ایجاد شده‌اند، به این کشور‌ها امکان مشارکت مؤثرتر در زنجیره تأمین جهانی و ترویج بین‌المللی شدن برند‌های محلی را می‌دهد.

با توجه به رشد قابل‌توجه طرح ابتکار کمربند و جاده (BRI) و ساختار‌های صنعتی مکمل بین چین و آفریقا، سرمایه‌گذاری مستقیم چین در آفریقا تا پایان سال ۲۰۲۳ از ۴۰ میلیارد دلار فراتر رفت. این سرمایه‌گذاری به شرکت‌های چینی کمک کرده تا سهم بازار خود را در آفریقا گسترش دهند.

اجلاس ۲۰۲۴ مجمع همکاری چین و آفریقا نیز هفته آینده در پکن برگزار خواهد شد. رهبران چین و آفریقا در این رویداد در مورد موضوعاتی با محوریت «همکاری برای پیشبرد مدرنیزاسیون و ساخت جامعه‌ای سطح بالا با آینده‌ای مشترک برای دو کشور» بحث و گفتگو خواهند کرد. این رویداد به منظور جشن گرفتن دوستی دو جانبه و ترسیم مسیر آینده برای همکاری‌های بیشتر برگزار می‌شود.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها