17 شهريور 1403 - 14:14

دلار زدایی؛ نتیجه سیاست‌های مالی غرب

دلار زدایی؛ نتیجه سیاست‌های مالی غرب
به گفته کارشناسان، دلار زدایی نتیجه سیاست‌های مالی غرب بوده و استفاده از ارز‌های ملی در تجارت جهانی را به شدت افزایش داده است.
کد خبر : ۱۶۶۳۹۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، پروفسور هوانگ یون‌سونگ از دانشگاه سیچوان، در مجمع اقتصادی شرقی (EEF) در ولادی‌وستوک روسیه، طی بحثی درباره همکاری اقتصادی این کشور با هند و چین بیان کرد: بسیاری از کشور‌ها در حال کنار گذاشتن دلار آمریکا هستند، زیرا به طور فزاینده‌ای به عنوان ابزاری برای تسلط بر روابط مالی استفاده می‌شود.

روند جهانی استفاده از ارز‌های ملی در تجارت، پس از تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی علیه روسیه که توسط آمریکا و متحدانش پس از آغاز جنگ اوکراین اعمال شد، سرعت گرفته است. پس از آنکه روسیه عملاً از سیستم مالی غربی مسدود شد، به گزینه‌های تسویه جایگزین روی آورد و بسیاری از شرکای خارجی‌اش نیز از این رویه پیروی کردند.

هوانگ افزود: کشور‌ها اکنون به دنبال متنوع‌سازی سبد‌های ارزی خود هستند و انگیزه آن‌ها بر سه عامل اصلی استوار است؛ اقدامات صندوق بین‌المللی پول که به گفته او تأثیر منفی بر اقتصاد کشور‌ها دارد، سیاست‌های آمریکا و تغییرات گسترده در سیاست‌های اقتصادی جهانی.

وی در ادامه تاکید کرد: آمریکا اغلب روابط تجاری و مالی را با تحمیل وابستگی به دلار بر تمام کشور‌های شرکت‌کننده به تصرف درمی‌آورد و دیگر بیشتر کشور‌ها این رویه را غیرقابل تحمل می‌بینند.

او همچنین اشاره کرد: تغییر جهانی در توسعه اقتصادی و انتقال مراکز اقتصادی به شرق، کشور‌های بیشتری را به استفاده از ارز‌های ملی در کسب و کار و تجارت سوق می‌دهد.

این دیدگاه‌ها توسط یک پژوهشگر دیگر از روسیه، پروفسور استانیسلاو تکاچنکو از دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ، تایید شد که گفت: دلارزدایی کلیدی برای برچیدن سیستم هژمونیک آمریکایی است.

رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین در جلسه plenary EEF روز پنج‌شنبه گفت: دلار، که از زمان جنگ جهانی دوم ارز غالب جهانی بوده، اکنون به سرعت موقعیت خود را از دست می‌دهد. او توضیح داد که روسیه تصمیم به کنار گذاشتن دلار نگرفت، بلکه پس از آنکه به طور مؤثر از استفاده از آن ممنوع شد، مجبور به انجام این کار شد.

پوتین گفت: ما در پی اجرای سیاست دلارزدایی نبودیم بلکه ما از تسویه معاملات به دلار محروم و مجبور به جستجوی گزینه‌های دیگر شدیم. او به تحریم‌هایی که آمریکا در سال ۲۰۲۲ علیه روسیه اعمال کرد، از جمله قطع دسترسی بانک مرکزی روسیه به معاملات دلاری و ممنوعیت صادرات اسکناس‌های دلار به این کشور، اشاره کرد.

پوتین در پایان بیان کرد: روسیه و شرکای آن در گروه BRICS اکنون در ۶۵ درصد از تسویه‌های تجاری متقابل از ارز‌های ملی استفاده می‌کنند.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر