26 شهريور 1403 - 10:55
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

ساماندهی ارز‌های صادراتی با راه‌اندازی بازار ارز توافقی

ساماندهی ارز‌های صادراتی با راه‌اندازی بازار ارز توافقی
راه‌اندازی بازار ارز توافقی توسط بانک مرکزی شرایط خوبی برای برخی اقلام صادراتی کشور فراهم خواهد کرد.
کد خبر : ۱۶۶۴۶۷

مجیدرضا حریری؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اهمیت راه‌اندازی بازار ارز توافقی و مزایای این روش تامین و تخصیص ارز مورد نیاز واردات کشور اشاره کرد و گفت: در صورتی که زمینه‌های راه‌اندازی بازار ارز توافقی ناظر بر سیاستگذاری‌های لازم در حوزه تامین و تخصیص ارز و عرضه ارز حاصل از صادرات فراهم شود، شاهد کاهش تنش‌ها بین صادرکنندگان و بانک مرکزی و تامین بیشتر ارز مورد نیاز واردات کشور خواهیم بود.

 

وی در این باره تاکید کرد: خوشبختانه ماه‌هاست بانک مرکزی روی دایر کردن بازار ارز توافقی کار می‌کند؛ بنابراین امیدواریم این بازار در مرکز مبادله ایران بستری لازم برای عرضه و فروش ارز با قیمت توافقی در راستای دسترسی سریع وارد کننده به ارز مورد نیاز، باشد.

 

حریری یادآور شد: راه‌اندازی بازار ارز توافقی توسط بانک مرکزی شرایط خوبی برای برخی اقلام صادراتی کشور فراهم می‌کند؛ حتی اگر به صورت مُسکن باشد با توجه به اینکه بانک مرکزی باید به سمت تک نرخی یا دو نرخی کردن ارز برود این راهکار در کوتاه مدت و میان مدت مثبت ارزیابی می‌شود.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید براینکه بانک مرکزی باید به سمت تک نرخی یا دو نرخی کردن ارز برود، افزود: وجود چندین ارز با نرخ‌های ۲۸۵۰۰ تومانی، ۴۴ هزار تومانی و نرخ آزاد بازار ارز را آشفته کرده است؛ بنابراین راه‌اندازی بازار ارز توافقی مانع دامن زدن بیش از حد به آشفتگی چند نرخی در بازار ارز خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: فعالیت بازار ارز توافقی در راستای ساماندهی ارز‌های صادرکنندگان کوچک و متوسط راهکار بسیار مناسبی است که امیدواریم بانک مرکزی با سرعت و دقت تمام به این موضوع توجه و آن را عملیاتی کند.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر