20 شهريور 1403 - 11:23

افزایش فشار بر شرکت‌های فرانسوی مرتبط با اقتصاد رژیم صهیونیستی

افزایش فشار بر شرکت‌های فرانسوی مرتبط با اقتصاد رژیم صهیونیستی
شرکت‌های فرانسوی که با اقتصاد رژیم صهیونیستی مرتبط هستند، در بحبوحه کمپین‌های جاری جنبش BDS ، فشار فزاینده‌ای را تجربه می‌کنند.
کد خبر : ۱۶۶۴۹۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، در هفته‌های اخیر، برخی از شرکت‌های فرانسوی گام‌هایی برای خروج از روابط تجاری با رژیم صهیونیستی، به‌ویژه روابط مرتبط با شهرک‌سازی‌ها و جنایات اسرائیلی در غزه برداشته‌اند.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط وب سایت "مدیا پارت"، شرکت بزرگ بیمه فرانسوی "AXA" اخیرا همه دارایی هایش از ۳ بانک اسرائیلی بانک هاپوالیم، بانک لیومی و بانک دیسکونت اسرائیلی را به سرعت برداشت کرده است.

این بانک‌ها در فهرست شرکت‌های سازمان ملل متحد قرار دارند که از شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین حمایت می‌کنند.


قبل از این برداشت، AXA دارای ۲.۵ میلیون سهم در این بانک‌ها به ارزش ۲۰.۴ میلیون دلار تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ بود.

وب سایت مدیا پارت این عقب نشینی را یک پیروزی بزرگ برای جنبش BDS دانست و فیونا بن شکرون، هماهنگ کننده این جنبش در اروپا، گفت: «بانک‌های اسرائیلی ستون فقرات استعمار رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند، زیرا آن‌ها نه تنها ساخت و ساز در شهرک‌ها را تامین مالی می‌کنند، بلکه همچنین در برنامه ریزی و اجرای آن‌ها مشارکت دارند.»

با این حال، جنبش همچنان محتاط است، زیرا به بررسی احتمال ادامه دخالت AXA در سایر شرکت‌های مرتبط با دولت اشغالگر ادامه می‌دهد.


با افزایش فشار بین المللی، رژیم صهیونیستی با آشفتگی اقتصادی بزرگی مواجه است. در ماه‌های اخیر، ۶۰ درصد سرمایه گذاران خارجی اسرائیل را رها کرده اند و رتبه اعتباری آن بیش از یک بار کاهش یافته است.

انتقاد از BNP Paribas 

به گزارش مدیا پارت، در حالی که برخی از شرکت‌ها مانند AXA تلاش می‌کنند تا نام خود را از چالش‌ها دور نگه دارند، BNP Paribas، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های فرانسوی، به دلیل نقشش در تامین مالی رژیم صهیونیستی در طول جنگ مداومش علیه فلسطینی‌ها با انتقاد شدید مواجه است.

بر اساس گزارشی که در"لا هومنته" منتشر شده است، بانک فرانسوی ۲ میلیارد دلار از اوراق قرضه دولتی رژیم صهیونیستی را تأمین مالی کرده است که یک چهارم کل مبلغ منتشر شده توسط این رژیم را تشکیل می‌دهد.

این اقدام خشم بسیاری از سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری را برانگیخت که معتقدند این بانک در ادامه جنگ غزه نقش دارد.

در نامه‌ای سرگشاده به مدیر بانک، شش سازمان فرانسوی خواستار توقف این تامین مالی شدند و هشدار دادند که این امر به جنگی کمک می‌کند که "طبق دادگاه بین المللی دادگستری خطر نسل کشی" را به همراه دارد.


با افزایش فشار بین‌المللی، رژیم صهیونیستی با آشفتگی اقتصادی بزرگی مواجه شده است.

اگرچه دولت اسراییل به ندرت اثرات کمپین‌های تحریم را اعلام می‌کند، فعالیت فزاینده و فشار این جنبش بر موسسات مالی بین المللی شروع به گذاشتن اثر خود بر اقتصاد رژیم اشغالی کرده است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها