21 شهريور 1403 - 16:51

اپل و گوگل در دادگاه چند میلیارد دلاری با اتحادیه اروپا محکوم شدند

اپل و گوگل در دادگاه چند میلیارد دلاری با اتحادیه اروپا محکوم شدند
اپل مبارزه حقوقی خود را بر سر قبض مالیاتی ۱۳ میلیارد یورویی (۱۴.۴ میلیارد دلار) ایرلند باخت.
کد خبر : ۱۶۶۵۴۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، گوگل نیز در مورد جریمه ۲.۴ میلیارد یورویی (۲.۷ میلیارد دلاری) به دلیل سوء استفاده از قدرت خود در بازار، در تقویت مضاعف سرکوب سخت اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های بزرگ فناوری، محکوم شد.

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ تصمیم مهمی در سال ۲۰۱۶ را تأیید کرد که در آن ایرلند با دادن امتیاز ناعادلانه به اپل، قانون کمک‌های دولتی را نقض کرده است.

در یکی دیگر از پیروزی‌های مارگرت وستاگر، رئیس ضدانحصار اتحادیه اروپا، همان دادگاه حکم داد که گوگل به طور غیرقانونی از تسلط خود بر موتور جستجو برای رتبه‌بندی بالاتر به فهرست محصولات خود سوء استفاده کرده است.

وستاگر که تا چند ماه دیگر کمیسیون اروپا را ترک خواهد کرد، پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۱۴، اپل و گوگل آلفابت را به اهداف اصلی تبدیل کرد.

محکومیت اپل بزرگترین محکومیتی بود که تا به حال در کمپین یک دهه‌ای آن برای عدالت مالیاتی صورت گرفته است که شرکت‌هایی مانند آمازون و خودروساز فیات را نیز هدف قرار داده است.

وستاگر مزایای مالیاتی انتخابی برای شرکت‌های بزرگ را کمک‌های دولتی غیرقانونی می‌داند که در اتحادیه اروپا ممنوع است.


تیم کوک، مدیر عامل اپل، قبلا از اقدام اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ برای دستور دادن به این شرکت برای پرداخت ۱۳ میلیارد یورو مالیات معوقه انتقاد کرد و آن را "اقدام بیهوده کامل سیاسی" توصیف کرد. این در حالی است که کمیسیون در سال ۲۰۱۷ گوگل را به دلیل سوء استفاده از برتری جستجوی خود برای رتبه بندی بالاتر به لیست محصولات خود جریمه کرد.

یکی از سخنگویان اپل در مورد تصمیم اروپا گفت: "ما از تصمیم امروز ناامید هستیم، زیرا دادگاه عمومی قبلا حقایق را بررسی کرده و قاطعانه این پرونده را رد کرده است. "

در نتیجه این دادگاه، سهام اپل در معاملات پیش از بازار روز سه شنبه با ۱.۳ درصد کاهش به ۲۱۸ دلار رسید.

به نوبه خود، سخنگوی گوگل گفت که این شرکت از حکم دادگاه در مورد درخواست تجدیدنظر خود "ناامید" شده است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها