21 شهريور 1403 - 23:15

ماریو دراگی: رقابت‌پذیری اروپا بدون انرژی روسیه رو به کاهش است

ماریو دراگی: رقابت‌پذیری اروپا بدون انرژی روسیه رو به کاهش است
رئیس سابق بانک مرکزی اروپا می‌گوید که از دست رفتن انرژی روسیه، ثبات ژئوپلیتیکی را کم کرده و رقابت‌پذیری اروپا را کاهش داده است.
کد خبر : ۱۶۶۵۶۳

به گزارش ایبنا، رقابت‌پذیری اقتصادی اتحادیه اروپا در جهان به دلیل از دست دادن انرژی ارزان روسیه به شدت کاهش یافته است؛ رئیس سابق بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی این را گفته است.

 

دراگی گزارشی ارائه کرد که در آن نشان می‌داد، کاهش قیمت انرژی، افزایش رقابت‌پذیری، تقویت سرمایه‌گذاری دفاعی از اولویت‌های اصلی سیاست‌گذاران این بلوک است.
به گفته این سیاستمدار که در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ نخست‌وزیر ایتالیا بود، کشور‌های عضو برای کنار آمدن با قیمت‌های بالاتر انرژی با مشکل مواجه شده‌اند و دیگر نمی‌توانند به بازار‌های باز خارجی تکیه کنند.

 

دراگی با تاکید بر اینکه ثبات ژئوپلتیکی در حال کم شدن است و وابستگی‌های این منطقه در حال تبدیل شدن به آسیب‌پذیری‌ست، توضیح داد: «اروپا به صورت ناگهانی مهم‌ترین تامین‌کننده انرژی خود یعنی روسیه را از دست داد.»

 

این سیاستمدار و اقتصاددان اذعان دارند که قیمت انرژی به طور قابل توجهی از بالاترین رقم خود کاهش یافته، اما شرکت‌های اتحادیه اروپا همچنان با قیمت برق که ۱۵۰ درصد بالاتر از قیمت برق در آمریکاست سروکار دارند و این درحالی است که نزدیک به ۳۵۰ درصد بیشتر برای گاز طبیعی می‌پردازند.

 

تحریم‌های مرتبط با اوکراین علیه مسکو و خرابکاری در خط لوله نورد استریم در سال ۲۰۲۲ سبب شد تا عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا به میزان چشمگیری کاهش یابد؛ این بلوک برای جبران این گاز به سوی آمریکا و خاورمیانه روی آورده تا گاز روسیه را با گاز طبیعی مایع (LNG) جایگزین کند که گران‌تر است.

 

روسیه در سه ماهه نخست امسال ۱۶ درصد واردات گاز طبیعی اروپا را به خود اختصاص داده که از ۴۰ درصد سال ۲۰۲۱ بسیار کمتر است.

 

بر اساس برآورد وزارت انرژی روسیه، ال‌ان‌جی آمریکا ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر از گاز ارسال از خط لوله روسیه است.

 

آمریکا پیش از درگیری اوکراین، سال‌ها به اتحادیه اروپا فشار می‌آورد تا وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهد. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، زمانی که بروکسل را برای تغییر منابع تحت فشار قرارداد، LNG آمریکا را «مولکول‌های آزادی» نامید.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها