24 شهريور 1403 - 17:15

تعرفه‌های سنگین آمریکا بر کالا‌های چینی

تعرفه‌های سنگین آمریکا بر کالا‌های چینی
در روز‌های اخیر، واشنگتن تعرفه‌های جدیدی را بر واردات کالا‌های چینی وضع کرده است که در برخی از آن‌ها مثل خودرو‌های برقی، به ۱۰۰ درصد می‌رسد.
کد خبر : ۱۶۶۶۱۲

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده، روز جمعه اعلام کرد: واشنگتن تعرفه‌های جدید بر میلیارد‌ها دلار واردات کالای چینی را نهایی کرده است. این تعرفه‌ها به طور خاص بر کالا‌هایی مانند خودرو‌های برقی و نیمه‌رسانا‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

این افزایش تعرفه‌ها ابتدا توسط کاخ سفید در ماه مِی امسال اعلام شد، اما دولت جو بایدن گفت که از آن زمان در حال کار بر روی نهایی کردن نرخ‌ها و تعیین تاریخ‌های اجرایی این تدابیر بر اساس بازخورد عمومی آمریکایی‌ها بوده است.

طبق سند نهایی که ۱۲ سپتامبر منتشر شد، تعرفه‌ها از ۲۷ سپتامبر به ۱۰۰ درصد برای خودرو‌های برقی، ۵۰ درصد برای سلول‌های خورشیدی و ۲۵ درصد برای باتری‌های خودرو‌های برقی، فولاد، آلومینیوم، ماسک‌های صورت و برخی محصولات دیگر افزایش خواهد یافت. افزایش ۵۰ درصدی تعرفه بر نیمه‌رسانا‌ها نیز از سال آینده به اجرا در خواهد آمد. تعرفه‌های برخی محصولات دیگر، مانند باتری‌های غیر برقی، دستکش‌های پزشکی و مگنت‌های دائمی، به تدریج در طی دو سال آینده افزایش خواهد یافت.

کاترین تای در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: این افزایش تعرفه‌ها، سیاست‌ها و روش‌های مضر جمهوری خلق چین را هدف قرار می‌دهد که همچنان بر کارگران و کسب‌وکار‌های آمریکایی تأثیر می‌گذارد. این اقدامات برای دفاع از کارگران و کسب‌وکار‌های آمریکایی در مقابل روش‌های ناعادلانه تجاری انجام شده است.

مقامات آمریکایی بار‌ها چین را به عنوان رقیب اصلی آمریکا معرفی کرده‌اند و از سال ۲۰۱۸ به دلیل اقدامات رئیس‌جمهور وقت دونالد ترامپ، محدودیت‌های اقتصادی علیه این کشور را تشدید کرده‌اند. بایدن نیز علی‌رغم هشدار‌های مکرر پکن مبنی بر اینکه چین متقابلاً پاسخ خواهد داد، این روند را ادامه داده است.

وانگ ونبین، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه چین، قبلا گفته بود: اقدامات آمریکا قوانین تجارت جهانی را نقض می‌کند.

وزیر امور خارجه چین، وانگ یی نیز این اقدامات را به عنوان نمونه‌ای از قلدری محکوم کرده و اظهار کرده است که مقامات واشنگتن برای حفظ هژمونی یک‌قطبی خود، عقل خود را از دست داده‌اند.

چین تنها منتقد این افزایش تعرفه‌ها نبود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در ماه مِی گفت: این اقدامات با هدف سرکوب رقابت، به ویژه در بازار خودرو‌های برقی انجام شده است، جایی که چینی‌ها پیشرفت کرده‌اند.

ایلان ماسک، مالک تسلا نیز تعرفه‌ها بر خودرو‌های برقی چینی را نامناسب خواند و اظهار داشت که این اقدامات آزادی تبادل را محدود کرده و بازار را تحریف می‌کنند.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر