26 شهريور 1403 - 17:15

توصیه ۸ اقتصاددان برتر به تغییر قوانین مالی بریتانیا

توصیه ۸ اقتصاددان برتر به تغییر قوانین مالی بریتانیا
هشت اقتصاددانان برجسته به ریچل ریوز، وزیر دارایی بریتانیا، توصیه کرده‌اند که برای بهبود وضعیت مالی و سرمایه‌گذاری، قوانین مالی را تغییر دهد.
کد خبر : ۱۶۶۷۰۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل ازBNN Bloomberg، گروهی از اقتصاددانان برجسته از ریچل ریوز، وزیر دارایی بریتانیا، خواسته‌اند تا در بودجه ماه اکتبر، قوانین مالی خود را کنار بگذارد تا امکان استقراض بیشتر و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های عمومی آسیب‌دیده فراهم شود.

در نامه‌ای به فایننشال تایمز، هشت اقتصاددان برتر از جمله گاس اودانل، رئیس سابق خدمات کشوری، و جیم اونیل، اقتصاددان ارشد سابق گلدمن ساکس، نوشتند که "دهه نوسازی ملی" حزب کارگر شکست خواهد خورد مگر اینکه دولت هزینه‌های خود را برای خدمات عمومی در حال فروپاشی بریتانیا افزایش دهد.

این اقتصاددانان گفتند: کاهش سرمایه‌گذاری‌ها به نام احتیاط مالی به بنیان‌های اقتصاد آسیب زده و پایداری مالی بلندمدت بریتانیا را تضعیف کرده است. این چالش تنها توسط بخش خصوصی قابل حل نیست و نیاز به تغییری اساسی در سطح سرمایه‌گذاری عمومی دارد.

برای آزادسازی این منابع، ریوز باید هم قوانین مالی خود و هم دفتر مسئولیت بودجه (OBR)، نهاد نظارتی دولت در زمینه هزینه‌ها، را تغییر دهد.

قوانین مالی ریوز این است که دولت تنها می‌تواند برای پروژه‌های سرمایه‌ای استقراض کند و باید بدهی به‌عنوان سهمی از اقتصاد در پنج سال آینده کاهش یابد. این قانون بدهی به‌ویژه محدودکننده است، اما بدهی ملی بریتانیا در حال حاضر تقریباً ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی است و طبق گزارش هفته گذشته OBR، در ۵۰ سال آینده به ۲۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

ورود این گروه از اقتصاددانان برجسته، از جمله محمد ال‌اریان، مدیرعامل سابق پیمکو، و ماریانا مازوکاتو، استاد دانشگاه کالج لندن، در آستانه اولین بودجه حزب کارگر از زمان به‌دست گرفتن قدرت در ماه جولای صورت گرفته است.

دشواری بودجه

ریوز مدعی شد که در ماه جولای به کسری ۲۲ میلیارد پوندی در امور مالی عمومی پی برده و از آن زمان هشدار داده است که بودجه پیش رو "دشوار" خواهد بود و در بدترین وضعیت از زمان جنگ جهانی دوم است.

انتظار می‌رود که افزایش مالیات‌ها و کاهش بودجه رفاه به برنامه‌های رشد حزب آسیب برساند. اندیشکده بنیاد رزولوشن اعلام کرده که برای بازگرداندن وضعیت نرمال خدمات عمومی، ۱۹ میلیارد پوند هزینه اضافی نیاز است و هرگونه سرمایه‌گذاری در بیمارستان‌ها، زندان‌ها، مدارس و حمل و نقل باید علاوه بر این مبلغ تامین شود.

این اقتصاددانان گفتند: در بودجه پیش‌رو ضروری است که دولت نقش مهمی را که سرمایه‌گذاری عمومی باید در دهه نوسازی ملی ایفا کند، بشناسد. باید از کاهش بیشتر سرمایه‌گذاری عمومی جلوگیری شود.

OBR در حال حاضر با یک دوره زمانی پنج‌ساله فعالیت می‌کند و در گزارشی که اخیراً منتشر کرده، نشان داده که دستاورد‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها در این بازه زمانی نسبتاً کم است. در بازه زمانی بلندتر، سرمایه‌گذاری بسیار جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

سایر اقتصاددانان شامل آنتون موسکاتلی، رئیس انجمن اقتصادی سلطنتی؛ سایمون ورن-لوئیس، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه آکسفورد؛ جاناتان پورتس، استاد اقتصاد و سیاست عمومی کالج کینگز لندن؛ و سوزان نیومن، رئیس اقتصاد دانشگاه اوپن بودند.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر