به گزارش ایبنا، انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز کتاب جدید خود را با عنوان «جنگ سرد رسانهای» در ۱۲۸ صفحه منتشر کرد. این کتاب که توسط بنیاد فراملی صلح و پژوهشهای آینده (TFF) منتشرشده است نمونه جالبتوجه از تأثیر رسانهها بر روابط غرب و چین است. «جنگ سرد رسانهای» با شواهد مختلف توضیح میدهد که بعضی رسانههای غربی چگونه با تأکید بر اخبار و روایتهای منفی از چین موجب گسترش بدبینی به این کشور شده و متقابلاً موجب واکنش منفی چینیها میشوند.
این در حالی است که رسانهها میتوانستند با رویکردی منصفانه اخبار و روایتهای مثبت را پررنگ کرده و به تفاهم و صلح بین غرب و چین کمک کنند.
گفتنی است، نقش رسانه در هدایت تحولات جهان امروز به نحو حیرتانگیزی افزایشیافته است. رسانهها از مجاری مختلفی میتوانند به روابط میان ملتها تأثیر بگذارند. آنها میتوانند بر سوءظنها دامن زده یا اینکه برعکس موجب تفاهم و صلح شوند. رسانه یک ابزار است. اما بسته به اینکه چگونه و با چه رویکردی فعالیت کند، تأثیرگذاری متفاوتی بر جای میگذارد.