13 مهر 1403 - 14:48

افزایش قیمت نفت پس از حمایت بایدن از واکنش اسرائیل به ایران

افزایش قیمت نفت پس از حمایت بایدن از واکنش اسرائیل به ایران
نفت خام در معاملات بازار همچنان افزایش یافت.
کد خبر : ۱۶۷۲۶۲

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، نفت خام در معاملات بازار به افزایش خود ادامه داد، زیرا بازار برای این احتمال که اقدامات تلافی جویانه اسرائیل علیه ایران شامل اهداف نفتی شود، آماده می‌شوند.

تهران شامگاه سه شنبه گذشته چندین منطقه اسرائیلی را با ده‌ها موشک هدف قرار داد.

پس از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا از اسرائیل در حمله به تاسیسات نفتی ایران حمایت می‌کند یا خیر، گفت: «ما در حال بحث در مورد آن هستیم»، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا امروز ۵.۵ درصد افزایش یافت و به ۷۴ دلار در هر بشکه رسید.


بازار نفت به دلیل بحران اخیر در خاورمیانه که پس از یک سال آشفتگی در منطقه رخ می‌دهد، مبهوت شده است، زیرا اسرائیل به تجاوزات خود به نوار غزه ادامه می‌دهد و آن را تا لبنان نیز گسترش می‌دهد و همچنین حملاتی را به یمن، سوریه و ایران انجام می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت که ایران بهای حمله موشکی خود به اسرائیل را در سه شنبه شب خواهد پرداخت، در حالی که تهران گفت که هرگونه پاسخی با "ویرانگری گسترده" مواجه خواهد شد و این نگرانی از گسترش جنگ را افزایش داد.

منطقه خاورمیانه حدود یک سوم عرضه جهانی نفت خام را تشکیل می‌دهد و تاجران نگران هستند که تشدید تنش اخیر ممکن است در صورت حمله به تأسیسات انرژی یا بسته شدن مسیر‌های عرضه، به ویژه تنگه هرمز در خلیج عربی که یک پنجم نفت روزانه از آن عبور می‌کند، بر جریان‌ها تأثیر بگذارد.

ربکا بابین، تاجر ارشد انرژی گفت: این واقعیت که اکنون زیرساخت‌های انرژی به عنوان یک هدف بالقوه در نظر گرفته می‌شود، تعجب بزرگی برای بازار نیست، اما شنیدن نظرات بایدن در این مورد، این احتمال را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

تحلیلگران سیتی گروپ روز چهارشنبه در یادداشتی گفتند که ضربه بزرگ اسرائیل به ظرفیت صادرات ایران می‌تواند منجر به حذف ۱.۵ میلیون بشکه از عرضه روزانه از بازار شود.

جدای از بحران در خاورمیانه، اوپک پلاس قصد دارد بخشی از ظرفیت بسته خود را احیا کند، زیرا قرار است افزایش‌ها پس از دو ماه تاخیر در دسامبر آینده آغاز شود.


در ایالات متحده، داده‌های رسمی نشان داد که ذخایر نفت خام به طور غیرمنتظره‌ای ۳.۸۹ میلیون بشکه در هفته گذشته افزایش یافت که بیشترین افزایش در حدود ۵ ماه گذشته است.


داده‌های ایالات متحده
در همین حال، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرد که ذخایر نفت خام در ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۷ سپتامبر با ۳.۹ میلیون بشکه افزایش به ۴۱۷ میلیون بشکه در مقایسه با انتظارات نظرسنجی رویترز مبنی بر کاهش ۱.۳ میلیون بشکه‌ای رسیده است.


تحلیلگران بانک ANZ در یادداشتی می‌گویند: «افزایش موجودی انبار‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که بازار به خوبی عرضه شده است و می‌تواند در برابر هر گونه اختلال مقاومت کند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر