بریکس؛ پلی به سوی استقلال اقتصادی

بریکس؛ پلی به سوی استقلال اقتصادی
اتحادیه بریکس، با حرکت به سمت کاهش وابستگی به دلار و هژمونی اقتصادی غرب، جذابیت زیادی برای کشور‌های در حال توسعه و نوظهور پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۶۷۵۶۴

به گزارش خبرنگار ایبنا، گروه بریکس (BRICS) که در ابتدا از همکاری پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی ایجاد شده بود، امروز به یک اتحادیه قدرتمند اقتصادی تبدیل شده است که ۱۰ کشور از جمله ایران در آن عضویت دارند و پیوسته کشور‌های جدیدی نیز برای عضویت در این گروه تمایل نشان می‌دهند.

جمهوری آذربایجان، الجزایر، ویتنام، اندونزی، پاکستان، مالزی، نیجریه، تایلند، ونزوئلا، قزاقستان، فلسطین، جمهوری دموکراتیک کنگو، گابن، بنگلادش، بحرین، کویت، سنگال و بولیوی از جمله کشور‌های دیگری هستند که تمایل خود را برای عضویت در بریکس ابراز کرده‌اند. حتی در ماه سپتامبر، یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه تایید کرد که ترکیه به طور رسمی برای پیوستن به بریکس درخواست داده است و اولین کشور عضو ناتو شده که این کار را انجام می‌دهد.

در همین راستا، اخیرا الکساندر وولین، معاون نخست وزیر صربستان اعلام کرده است: صربستان به جای پیوستن به اتحادیه اروپا که خواسته‌های روزافزون و سخت‌تری را مطرح کرده و در عوض هیچ پیشرفتی در عضویت ارائه نکرده است، گزینه پیوستن به بریکس را بررسی خواهد کرد.

وولین افزود: غیرمسئولانه خواهد بود اگر تمام گزینه‌ها، از جمله عضویت در بریکس را بررسی نکنیم. اگر بریکس برای کشور‌های دیگر، مانند امارات یا عربستان سعودی یا ترکیه جذاب است، چرا باید برای صربستان متفاوت باشد؟ بدون شک بریکس به یک جایگزین واقعی برای اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

نظم اقتصادی جدید در جهان

در حال حاضر تاثیرات بریکس در سطح جهانی بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفته و این گروه توانسته است به سمت ایجاد یک نظم اقتصادی جدید در جهان قدم بردارد که باعث شده جذابیت زیادی برای کشور‌های دیگر پیدا کند.

بریکس به عنوان یک پلتفرم برای کشور‌های در حال توسعه و اقتصاد‌های نوظهور عمل می‌کند و به آن‌ها این فرصت را می‌دهد تا با گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی خود، از وابستگی به کشور‌های توسعه‌یافته و سازمان‌های مالی جهانی مثل صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی (World Bank) بکاهند.

در همین راستا، امروز محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی با شبکه تلویزیونی RT روسیه گفت: در حال حاضر، سیستم مالی جهانی بیشتر بر اساس صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و کشور‌های غربی بنا شده است. متأسفانه به دلیل تعاملات سیاسی با آن کشورها، امروز جهان به دنبال ترتیبات دیگری است. قطعاً در چارچوب کشور‌های عضو بریکس چنین ترتیباتی بین اعضا برقرار خواهد شد.

وی افزود: ما سیستم پرداختی بین کشور‌ها بر اساس ارز‌های محلی داریم و چین، روسیه و ایران به شدت به این موضوع علاقه‌مند هستند. ما به سمت انجام معاملات با ارز‌های محلی با دیگر کشور‌ها پیش رفته‌ایم و در حال کاهش نقش دلار آمریکا در معاملات بین‌المللی هستیم. روسیه نیز پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته است.

بانک جدید توسعه بریکس (NDB)

یکی از مهمترین نهاد‌های گروه بریکس، بانک جدید توسعه بریکس (NDB) است که بر اساس توافقنامه بین‌دولتی که در ششمین اجلاس BRICS در برزیل در سال ۲۰۱۴ امضا شد، ایجاد گردید تا از پروژه‌های مختلف در کشور‌های عضو BRICS و کشور‌های در حال توسعه حمایت کند.

دیلما روسف، رئیس بانک جدید توسعه بریکس (NDB) در گفتگویی با رسانه TV BRICS اعلام کرد: این بانک آماده است تا پرداخت به ارز‌های محلی را برای سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی اقتصاد کشور‌های عضو بریکس آغاز کند.

مدیر NDB، سه حوزه اصلی تمرکز بانک در سال‌های آینده را توسعه پایدار و انتقال فناوری، گسترش فعالیت‌های بانک در کشور‌های جنوب جهانی، و افزایش تأمین مالی بخش خصوصی به ارز‌های محلی دانسته است.

در ادامه، رئیس بانک جدید توسعه بریکس بیان کرد: ما برنامه‌ای از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ داریم که ۳۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های ما باید در بخش خصوصی و ۳۰ درصد دیگر به ارز‌های محلی باشد.

علاوه بر این، رئیس این مؤسسه مالی تأکید کرده است که هدف اصلی، توسعه زیرساخت‌ها در تمامی بخش‌ها است، با تمرکز ویژه بر توسعه پایدار و مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی.

روسف افزود: ما در انرژی‌های تجدیدپذیر بادی، خورشیدی، برق‌آبی، شبکه‌های انتقال و موضوعی که از نظر من بسیار مهم است یعنی زباله‌ها، سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

فرزین نیز در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود، به بانک NBD اشاره کرد و گفت: بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده است می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشور‌های عضو بریکس را دنبال کند، زیرا امروز بانک جهانی در چارچوب اهداف ایالات متحده و کشور‌های غربی عمل می‌کند. ما امیدواریم که بانک توسعه جدید این نقش را برای کشور‌های عضو بریکس ایفا کند و ما قصد داریم عضو این بانک شویم.

در پایان باید گفت که بریکس به عنوان یک بازیگر مهم در اقتصاد جهانی، در حال شکل‌دهی نظمی جدید است که در آن کشور‌های در حال توسعه نقش بیشتری در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی خواهند داشت.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر