ثبت سومین کسری بودجه بزرگ تاریخ آمریکا

ثبت سومین کسری بودجه بزرگ تاریخ آمریکا
دولت آمریکا در سال ۲۰۲۴، کسری بودجه خود را به بیش از ۱.۸ تریلیون دلار رساند که سومین کسری بزرگ در تاریخ آن است.
کد خبر : ۱۶۷۷۰۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از CNBC، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که دولت بایدن در سال مالی ۲۰۲۴ با کسری بودجه‌ای بیش از ۱.۸ تریلیون دلار روبه‌رو شد، که نسبت به سال قبل بیش از ۸ درصد افزایش یافته و سومین کسری بزرگ در تاریخ به شمار می‌‍رود.

با وجود یک مازاد بودجه محدود در سپتامبر، کسری کل به ۱.۸۳۳ تریلیون دلار رسید که ۱۳۸ میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است. تنها سال‌هایی که آمریکا کسری بیشتری را تجربه کرده، سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بودند، زمانی که دولت برای مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ میلیارد‌ها دلار هزینه کرد.

این کسری بودجه در حالی رخ داد که درآمد‌ها به ۴.۹ تریلیون دلار رسید، که به طور قابل توجهی کمتر از هزینه‌های ۶.۷۵ تریلیون دلاری بود.

بدهی دولت به ۳۵.۷ تریلیون دلار افزایش یافته که ۲.۳ تریلیون دلار بیشتر از پایان سال مالی ۲۰۲۳ است.

یکی از عوامل تشدیدکننده بدهی و کسری بودجه، نرخ‌های بهره بالا ناشی از افزایش‌های مکرر فدرال رزرو برای مقابله با تورم بوده است.

هزینه بهره در این سال به ۱.۱۶ تریلیون دلار رسید که اولین باری است که این عدد از مرز تریلیون دلار عبور کرده است. پس از کسر بهره‌ای که از سرمایه‌گذاری‌های دولتی به دست آمده، کل هزینه بهره به رقم بی‌سابقه ۸۸۲ میلیارد دلار رسید، که سومین هزینه بزرگ در بودجه بوده و تنها از تأمین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی کمتر است.

به گفته یکی از مقامات خزانه‌داری، نرخ بهره میانگین بر تمام بدهی‌های دولت برای سال ۲۰۲۴ معادل ۳.۳۲ درصد بوده که نسبت به ۲.۹۷ درصدِ سال گذشته، افزایش یافته است.

دولت در سپتامبر مازادی معادل ۶۴.۳ میلیارد دلار داشت که بخشی از آن ناشی از تغییرات تقویمی بود که باعث شد پرداخت‌های رفاهی به ماه آگوست منتقل شود، ماهی که کسری ۳۸۰ میلیارد دلاری را شاهد بود و بزرگ‌ترین کسری بودجه را در بین ماه‌های دیگر سال داشت.

بر اساس گزارش اداره بودجه کنگره، سهم کسری بودجه از کل اقتصاد آمریکا بالای ۶ درصد است، که در دوره‌های توسعه اقتصادی غیرمعمول بوده و بسیار بالاتر از میانگین تاریخی ۳.۷ درصدی در ۵۰ سال گذشته است.

دفتر بودجه کنگره آمریکا (CBO)، انتظار دارد کسری‌ها همچنان افزایش یابند و تا سال ۲۰۳۴ به ۲.۸ تریلیون دلار برسند. در مورد بدهی، این اداره پیش‌بینی می‌کند که از سطح کنونی خود یعنی حدود ۱۰۰ درصد از تولید ناخالص داخلی، به ۱۲۲ درصد در سال ۲۰۳۴ افزایش یابد.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر