افزایش پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی روسیه

افزایش پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی روسیه
طبق جدیدترین گزارش بانک جهانی، انتظار می‌رود امسال رشد اقتصادی روسیه به ۳.۲ درصد افزایش یابد.
کد خبر : ۱۶۷۷۱۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، بانک جهانی به‌طور قابل‌توجهی پیش‌بینی رشد اقتصاد روسیه را افزایش داده و انتظار دارد تولید ناخالص داخلی این کشور امسال ۳.۲ درصد رشد کند. این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی این نهاد که ۲.۹ درصد بود، افزایش یافته است.

بانک جهانی همچنین پیش‌بینی رشد اقتصادی روسیه برای سال ۲۰۲۵ را به ۱.۶ درصد افزایش داد، که بالاتر از پیش‌بینی قبلی ۱.۴ درصد در ماه ژوئن است. پیش‌بینی رشد برای سال ۲۰۲۶ بدون تغییر و در سطح ۱.۱ درصد باقی ماند.

این گزارش بیان کرد: رشد به دلیل احساس مثبت مصرف‌کنندگان، افزایش واقعی درآمد‌ها و افزایش قابل توجه هزینه‌های دولتی، از جمله در بخش دفاع و زیرساخت‌ها، بسیار بالاتر از سطح بالقوه باقی می‌ماند.

با این حال، رشد امسال به دلیل سیاست پولی سختگیرانه‌تر و محدودیت‌های فزاینده در ظرفیت تولید و منابع نیروی کار، کمتر از ۳.۶ درصدی است که در سال ۲۰۲۳ ثبت شده بود.

بانک جهانی در ماه جولای در گزارش رتبه‌بندی سالانه درآمد ملی خود اعلام کرد که رشد اقتصادی روسیه تحریم‌های غرب را نادیده گرفته است. بسیاری از تحلیلگران عملکرد قوی اقتصاد روسیه را به تغییر جهت تجاری این کشور به شرق و سیاست‌های اقتصادی که برای جبران اثر تحریم‌ها اعمال شده‌اند، نسبت داده‌اند.

طبق رتبه‌بندی سالانه درآمد ملی بانک جهانی، روسیه از دسته «بالای متوسط» به دسته «بالا» در زمینه رشد اقتصادی ارتقا یافته است. در همین حال، صندوق بین‌المللی پول گفته است که انتظار دارد اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۴ سریع‌تر از تمام اقتصاد‌های پیشرفته رشد کند.

به گفته آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، اقتصاد این کشور با سرعت بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌ها در حال رشد است و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی امسال ۳.۹ درصد افزایش یابد. او اخیراً به افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد‌های واقعی قابل تصرف اشاره کرده و گفته است که برآورد‌های مربوط به دینامیک اقتصادی امسال نیز بالاتر از پیش‌بینی‌های اولیه ما است.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر