به گزارش خبرنگار ایبنا، فریبا میراج؛ کارشناس اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در نشست تحلیلی «چالشهای فناوران مالی در ارتباط با تنطیمگران و بازیگران سنتی زیست بوم بانکداری» که در یازدهمین همایش سالانه بانکداری نوین و نظامهای پرداخت برگزار شد، اظهار کرد: همکاری هماهنگ فناوران مالی، تنظیمگران و بازیگران سنتی زیست بوم بانکداری، نه تنها پلی میان نوآوری و اعتماد میسازد، بلکه مسیر تحول پایدار و حلق ارزش مشترک در نظام مالی را هموار میکند.
وی با اشاره به چالشهایی که در حوزه فناوریهای مالی با آن مواجه هستیم، گفت: ضعف وجود اسناد بالادستی یکی از چالشهای نظام بانکداری کشور در حوزه فناوریهای مالی است که راهکار رفع این معضل؛ تدوین بازیگران جدید و اصلاح و بهروزرسانی اسناد مورد نیاز است.
میراج تصریح کرد: یکی دیگر از چالشها تعدد تنظیمگران است که با ایجاد یک مرجع تنظیمگری هماهنگکننده و تدوین چارچوبهای هماهنگی بین تنظیمگران میتوان این مشکل را رفع کرد.
کارشناس اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی گفت: مشکل دیگر عدم تخصص یا تخصص ناکافی تنظیمگران است. راهکار رفع این مسئله آموزش مستمر و جذب متخصصین فناوری مالی در تنظیمگری و برگزاری کارگاههای تخصصی مشترک با فینتکها برای ارتقای توانمندیهای نظارتی است.
به گفته وی، عدم وجود زیرساختهای مناسب تنظیم گری در کشور یکی دیگر از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم و برای رفع این مسئله نیز باید به سمت سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای دیجیتال و بهبود سامانههای نظارتی حرکت کنیم.
میراج اضافه کرد: مسئله عدم چابکی تنظیمگران و ناهماهنگی با فرآیندهای فناوری را نیز میتوان با تدوین فرآیندهای سریع و تشکیل کارگروههای رصد تحولات این حوزه برطرف کرد. اصلاح قوانین و مقررات در زمینه فناوریهای مالی و نظارت دقیق بر اجرای این مقررات میتواتد به توسعه و گسترش فناوریهای مالی در بستر نظام بانکداری کمک کند.
کارشناس اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: از دوره اینکه بگوییم فینتک برای نظام بانکداری و پرداخت کشور یک فرصت است یا چالش چند سالی میگذرد. امروزه همه میدانیم که فینتک برای ارتقای خدمات و اکوسیستم بانکداری کشور یک فرصت بشمار میرود و باید با توجه کافی به این بخش، تلاش کنیم تا چالشهای این حوزه را برطرف کرده و شرایط را برای گسترش و توسعه خدمات حوزه فینتک آماده سازیم.