16 مهر 1397 - 16:08
معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک

«بانک ۲» تجربه ای برای نوسازی سامانه‌ بانکداری متمرکز

"بانک ۲" محصول جدید شرکت خدمات انفورماتیک حاصل پذیرش و کاربردی کردن نظرات مشتریان در خصوص کر است که علاوه بر حفظ مهمترین قابلیت کر، ظرفیت ها و امکانات جدیدی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.
کد خبر : ۹۲۳۷۰
فرهاد فایز

به گزارش ایبنا به نقل از شرکت خدمات انفورماتیک، این شرکت  با توجه به جایگاه استراتژیکی که از آن برخوردار است و تعهد به پاسخگویی در خور به نیاز مشتری، همیشه در پی آن بوده که سبد محصولات خود را روز به روز کاملتر کند.


در بین محصولات رقابتی، کر بیش از همه در این سالها مورد موشکافی قرار گرفته که حاصل پذیرش و کاربردی کردن نظرات مشتریان در این محصول، رسیدن به «بانک ۲» است که در واقع علاوه بر حفظ مهمترین قابلیت کر، ظرفیت ها و امکانات جدیدی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. برای آشنایی با این محصول جدید، پای صحبت دکتر فرهاد فائز معاون بازاریابی و فروش شرکت نشستیم که مشروح گفتگو را در ادامه می خوانید.



• ابتدا معرفی اجمالی از محصول بانک ۲ ارائه بفرمایید.
   امروزه اعتقادی به وجود "بهترین" سیستم CORE Banking در دنیا وجود ندارد و باورها به سمت داشتن متناسب‌ترین CORE Banking حسب نیاز مشتری، متمایل شده است. از سوی دیگر، اکثریت CORE های موجود در دنیا، به لحاظ کارکردی، Functionality مورد انتظار را تا حد خوبی پوشش می دهند و آنچه آنان را از یکدیگر متمایز می‌سازد؛ عمدتاً معماری فنی، پایداری سرویس و ماندگاری و ادامه حیات تامین کننده و محصولات آن است.
   طی سالهای گذشته شرکت خدمات انفورماتیک تمام سعی خود را جهت به روز رسانی و بهبود و توسعه سیستم "بانک ایران" (نسخه اولیه محصول CORE Banking) انجام داده است. فعالیت‌های ارزنده این شرکت طی سالیان گذشته منجر به تولید و ارائه نسخه جدید بانک ایران، تحت عنوان "بانک۲" شده است.
   "بانک ۲" تمامی خدمات مربوط به عموم مشتریان بانکها را به صورت مکانیزه و یکپارچه ارائه می دهد. این سیستم، مدیریت و راهبری‌ عملیات کلیه خدمات بانکی را از طریق دسترسی به پایگاه داده‌های مشترک، به صورت متمرکز فراهم می سازد. انعطاف پذیری، مشتری محوری، افزایش بهره‌وری عملیاتی و کارایی، مدیریت هزینه های عملیاتی و نگهداشت و توانایی  بیشتر در تبعیت و انطباق با الزامات قانونی داخلی و حتی المقدور خارجی از مهمترین ویژگی‌های آن است.
تجربیات قبلی و دانش فنی شرکت خدمات انفورماتیک که منجر به مدیریت چند ده میلیونی تراکنش‌های روزانه در بانک‌های بزرگ از جمله ملی و صادرات و پشتیبانی بیش از ۶۵ میلیون مشتری و ۷۵ میلیون حساب شده است؛ در گذر از بانک ایران به "بانک ۲"  کمک شایانی نموده و  این امر در بانک های بهره‌بردار از این محصول مشهود است.
• بانک ۲ تا چه میزان برآمده از تقاضای بازار است؟
یکی از الزامات جلب رضایت مشتری در راستای گسترش فرهنگ مشتری‌مداری، ارائه‌ درست و به موقع محصول یا خدمات است. مشتری زمانی خشنود خواهد بود که خدمات دریافت شده برابر یا فراتر از ارزش مورد انتظارش باشد. در این میان، صرفاً بحث مشتری‌مداری در حرف مطرح نیست. بلکه ویژگی‌ها و عواملی باید وجود داشته باشد تا مشتری‌مداری در عمل تحقق یابد که آن هم در واقع پاسخی است به این پرسش که آیا امکان جلب مشتریان جدید و تأمین رضایت مشتریان قدیمی بدون داشتن سیستم یکپارچه متمرکز و پویا در یک بانک یا موسسه مالی وجود دارد یا خیر؟
عواملی نظیر تغییرات عمده در بانکداری دنیای امروز، تغییر در تعاملات مالی و سیستم انتقال منابع بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری، نیاز به امکان انجام تمامی عملیات بانکی در هر مکان و از طریق هر کانال، توسعه خدمات بانک‌ها و موسسه‌ها به مشتریان و تعامل آنها با یکدیگر، همه و همه ضرورت وجود یک سیستم متمرکز پیشرفته را برای هر بانک یا موسسه مالی که به بقای خود در صنعت بانکداری می‌اندیشد؛ بیشتر آشکار می‌کند.
طبق آمارهای جهانی، ۸۳ درصد از بانکداران بر این باورند که سیستم CORE فعلی‌شان پاسخگوی نیازمندی‌های مشتریان نیست و ۸۰ درصد از بانک های جهان برنامه نوسازی سیستم CORE Banking را در دستور کار خود برای ۵ سال آینده قرار داده‌اند.
تحقیق انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Capgemini در بیش از ۱۳ کشور دنیا نیز حاکی از آنست که با نوسازی سیستم CORE Banking، بیش از ۳۵ درصد از هزینه‌های پشتیبانی و نگهداری سیستم در بانک‌ها کاهش یافته است.
شرکت خدمات انفورماتیک نیز با سابقه حضور قابل توجه در صنعت بانکداری کشور و به عنوان بزرگ‌ترین ارائه دهنده‌ خدمات بانکداری الکترونیکی در ایران، از این قاعده مستثنی نبوده و همواره بالا بردن سطح خدمات و افزایش سطح رضایت‌مندی مشتریان را از طریق بهبود و توسعه‌ی سیستم‌های بانکی خود، دنبال نموده است. در نهایت توجه به فاکتورهایی نظیر نیازهای مشتریان فعلی، افزایش رقابت در بازار از یک سو و ماموریت شرکت خدمات انفورماتیک در راستای بهبود مستمر و توسعه سبد محصولات از سوی دیگر، ما را بر آن داشت که به ارتقاء سیستم یکپارچه بانکداری متمرکز توجه ویژه داشته باشیم.
• در فضای رقابتی با سایر محصولات مشابه، در بازار چه جایگاه و ویژگی بارزی برای این محصول متصورید؟
در حال حاضر هر یک از محصولات ارائه شده در بازار دارای مزیت‌های رقابتی مخصوص به خود می-باشد. لذا مقایسه سامانه‌های موجود باید از وجوه مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد. به عنوان مثال یکی از عمده برتری‌های یک سامانه، مقیاس پوشش شعب و مدیریت تراکنش‌های انبوه می باشد که از این منظر "بانک ۲" محصولی منحصر به فرد در بازار به شمار می آید. توجه همزمان به چابکی و دسترسی پذیری سیستم‌ها یکی از مقوله های مورد توجه بانکداران می باشد که ما از طریق بازنگری در معماری سیستم به این نیاز پاسخ داده‌ایم. در همین راستا شرکت خدمات انفورماتیک موفق به کسب گواهینامه توانمندی فناورانه کربنکینگ از سوی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شده است. ما توانستیم Source همه سرویس‌هایی که به بانک‌های بزرگ و نیز متوسط/کوچک کشور می دهیم را در اختیار داشته باشیم و از این حیث به خدمات مشاوره و پشتیبانی شرکت‌های خارجی، وابستگی نداریم که در مواقع و شرایط اضطراری ما را با چالش مواجه سازد. این تجربه منحصر به فرد شرکت خدمات انفورماتیک باعث تداوم همکاری و اعتماد بانک‌های کشور شده است.
گروه متخصصان شرکت خدمات انفورماتیک در زمینه های مختلف، امکان ارائه راه حل کامل Total Solution برای بانک‌ها بدون نیاز به مراجعه به تأمین کنندگان مختلف را فراهم می‌نماید.
این روزها شاهد فعالیت تأمین کنندگان خارجی CORE در بازار داخلی هستیم. نمی¬توان از توانمندی‌های فنی این شرکتها به راحتی چشم‌ پوشی کرد؛ ولی به هر حال، هزینه بالای در اختیار گرفتن این سامانه‌ها، گستردگی تغییرات موردنیاز برای انطباق این سیستم‌ها با شرایط بانکی کشور و طبیعتاً هزینه‌های سرسام‌آور مربوطه، تفاوت زبان، فرهنگ و نهایتاً رفتارهای متفاوت و بعضاً غیر قابل پیش‌بینی در زمان بحران‌های سیاسی، تحریم و ملاحظات امنیتی نهادهای نظارتی و عمدتاً نداشتن سورس برنامه‌ها، از موضوعاتی مهمی است که توجه به آنها، مزیت‌های سامانه بانک ۲ را مشخص می سازد.
    نتیجه اینکه تکیه بر تأمین‌ کنندۀ خارجی در شرایط امروز، از ریسک بالایی برخوردار است. در شرکت خدمات انفورماتیک، تکیه بر توانمندی‌های داخلی و استفاده از تخصص‌های بومی در راستای سیاست‌های کلی نظام همواره مدنظر بوده است.
• یکی از ویژگی‌های محصول قبلی قابلیت ارائه خدمات به بالای هزار شعبه بود. این محصول از چه ظرفیت ها و قابلیت های ویژه دیگری برخوردار است؟
با توجه به تجربه ۲۵ ساله شرکت خدمات انفورماتیک و شرکتهای گروه، تعدد و تنوع مشتریان، تسلط این مجموعه بر فرآیندهای کسب و کار بانکی کشور قابل مقایسه با هیچ تأمین کنندة خارجی و بعضا داخلی نیست. محصول "بانک ۲" نیز به مانند محصول قبلی توانایی مدیریت بیش از چند ده میلیون تراکنش بلادرنگ و لحظه‌ای در روز و ارائه خدمات به بالای هزار شعبه را دارد. این CORE با کاهش سطح پیچیدگی و پارامتریک نمودن سیستم ها، توانسته Time to Market را در بازار رقابتی صنعت بانکداری به طور محسوسی کاهش داده و ایجاد یک مزیت رقابتی را در بانک‌های بهره‌بردار به ارمغان آورد. از دیگر قابلیت‌های اضافه شده در "بانک ۲" می‌توان به پیاده‌سازی سیستم مدیریت کانال و ایجاد یک ESB   با معماری استاندارد برای یکپارچه‌سازی سیستم‌ها با یکدیگر یاد کرد. همچنین بهینه سازی در سیستم‌های مدیریت مالی و نوسازی سامانه‌های حسابداری و دفترکل ریالی و ارزی، حساب‌های پرداختنی و مدیریت اقلام باز به صورت تحت وب و با معماری لایه‌ای از دیگر وجوه رجحان "بانک ۲" نسبت به بانک ایران می باشد. در لایه واسط کاربری شعبه هم، سیستم تحویلداری به Web Based تغییر یافته و در هزینه‌های تجهیز بانک به این CORE صرفه‌جویی زیادی ایجاد کرده‌است. در کنار موارد ذکر شده، سطح بالای امنیت در  پیاده‌سازی سرویس‌های شرکت خدمات انفورماتیک نیز بر کسی پوشیده نیست. ما در راستای تحقق بخشی نقشه راه امنیتی کشور، از سال ۱۳۹۱ اقدام به ایجاد، پیاده‌سازی و اجرای سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) در دامنه راهبری سرویس‌ها و شبکه‌های بین‌بانکی و بانکی نمودیم و خود را همسو با آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی کلیه نهادهای امنیتی کشور می دانیم.
• آیا می توان از "بانک ۲" به عنوان یک کر ۱۰۰ درصد داخلی یاد کرد؟
اگر به تاریخچه و سیر تکاملی CORE "بانک ایران" نگاهی داشته باشید؛ خواهید دید که هسته اصلی آن برگرفته از محصول کمپانی Axsys کشور انگلستان می باشد. خرید هسته اصلی بانک ایران همراه با Source و انتقال دانش بوده است. اعمال تغییرات ماهوی در اجزای CORE مزبور طی بیش از دو دهه و ایجاد تغییرات ساختاری و اضافه شدن قابلیت‌های بنیادین طی سال های اخیر  باعث شد تا فراتر از مرزهای "تغییر" گام برداشته و به خلق محصولی جدید تحت عنوان "بانک ۲" نائل شویم. لذا نسخه امروزه این محصول را اگر CORE داخلی هم بنامیم؛ به بیراهه نرفته‌ایم.
قطعأ توجه به شرایط سیاسی کنونی کشور و فزونی تحریم‌های بانکی بیش از هر زمان دیگر؛ ما را برآن خواهد داشت تا با تکیه بر نیروهای متخصص داخلی و دانش کسب شده در شاخه های مختلف بانکداری الکترونیک، با انگیزه‌ای بیشتر در مسیر ایجاد چابکی، دسترسی پذیری و انعطاف پذیری هر چه بیشتر  "بانک ۲" اهتمام نماییم.
 آیا این محصول در بانک خاصی در حال نصب و ارائه سرویس است؟ بازخورد مشتریان چیست؟
همانطور که پیشتر نیز گفته شد؛ بانک ۲ در واقع نسخه بهسازی شده‌ای از "بانک ایران" تلقی می گردد. در این فرایند از سویی تلاش گردیده با تغییر در ساختار ها؛ اعتماد و طیب خاطری که طی سالیان متمادی در کاربران و نمایندگان بانکی ایجاد شده بود به مخاطره نیافتد و از سوی دیگر نوسازی به عمل آمده احساس تسهیل و بهبود را در بهره‌برداران سامانه‌ها بوجود آورد. بدیهی است شرکت خدمات انفورماتیک طی فرایندی تدریجی در حال پیاده‌سازی کلیه قابلیت‌های جدید «بانک ۲» در سیستم های فعلی مشتریان خود است. پروسه ارتقا حتی در بانک های بزرگی همچون ملی و صادرات؛ با دارا بودن هزاران شعبه که البته نیازمند بررسی همه جانبه و صرف بالاترین دقت نظر است؛ شروع شده است. بانک‌های تحت پوشش به مرور شاهد تحولی شگرف در ارتقای کیفی سطح خدمات بانکداری الکترونیک به مشتریان خود هستند. پیش‌بینی ما این است که پیشرفت کار ۳۰ الی ۷۰ درصدی استقرار "بانک ۲" در بانک‌های مختلف تحت پوشش شرکت خدمات، تا پایان سال ۹۸ برای همه مشتریان شرکت حاصل شود.
• در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.
انتخاب CORE، همواره یک تصمیم استراتژیک برای مدیران بانکی به شمار می‌آید و ستون فقرات سامانه‌های بانکی محسوب می شود. ما در شرکت خدمات انفورماتیک، در حوزه تامین CORE به پشتوانه ربع قرن فعالیت حرفه‌ای و تخصصی می توانیم نیازهای شبکه بانکی را برآورده سازیم. خود را عاری از ایراد نمی دانیم؛ ولی ارتقای مستمر کیفی و عملکردی سامانه‌های بانکی خود را به اتکای متخصصین خبره شرکت، سالهاست که در دستور کار قرار داده‌ایم. در این راه توفیقات زیادی حاصل شده که در این گفتگو برخی از آنها بیان شد. آمادگی داریم، با افتخار این تجربه ارزشمند را در اختیار شبکه بانکی کشور قرار دهیم.


ارسال‌ نظر