محمد جواد آذری جهرمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره موضوع عدم اتصال برخی بانکهای کشور و شرکتهای فینتک به سامانه شاهکار متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و درخواست بانکها و شرکتهای فینتک برای دریافت دسترسی، ضمن تایید وجود مشکلاتی در دسترسی برخی بانکها به سامانه شاهکار و ابراز امیدواری برای رفع این مشکلات، افزود: یکی از دستگاهها برای فعالیت و ارائه خدمات خود دسترسی به سامانه شاهکار دریافت کرده بود و طبق قرارداد مذکور، این دستگاه باید خدمات خود را در چارچوب مشخص ارائه میداد اما همین دستگاه خارج از قرارداد و توافقات دولت الکترونیک دسترسی به سامانه شاهکار را به بانکهای کشور ارائه داده و بانکها میتوانند به صورت مستقیم برای اتصال و دسترسی به سامانه شاهکار متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست کنند.
وی ادامه داد: لازم نیست به صورت غیر مستقیم و به صورت واسط این دسترسی داده شود؛ این موضوع توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری میشود تا مشکل بخش کوچکی از شبکه بانکی برای دسترسی به سامانه شاهکار برطرف شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مشکل فینتکها برای دسترسی به سامانه شاهکار از سوی سازمان فناوری اطلاعات در حال پیگیری است و به زودی بر طرف خواهد شد، گفت: درخواست اتصال به سامانه شاهکار از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران برای فینتکها و شرکتهای بخش خصوصی که به این سامانه دسترسی ندارند و از سویی نیاز به اتصال به شاهکار برای احراز هویت دارند ارسال شده است؛ تا به امروز در این زمینه اقداماتی انجام شده و ظرفیتهای لازم برای اپلیکیشنها و فینتکها ایجاد شده که در مجموع این ظرفیت ۱۰۰ هزار استعلام به صورت روزانه است و در آیندهای نزدیک روند اتصال اپلیکیشنهای متقاضی آغاز خواهد شد.
وی تاکید کرد: هیچ نگرانی در زمینه اتصال شرکتها و استارت آپهای فین تکی به سامانه شاهکار وجود ندارد و مشکل خاصی مطرح نیست.
یادآور میشود ، سامانه شاهکار به عنوان شبکه احراز هویت کاربران ایران، سامانهای برای احراز هویت کاربران اینترنت در ایران است که توسط سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تولیدشده و در سال ۱۳۹۴ بهصورت آزمایشی راهاندازی شد؛ در همین راستا با توجه به هدف یکپارچه سازی و احراز اصالت سرویس گیرندگان سرویسهای ارائه شونده توسط سرویس دهندگان پس از راهاندازی این سامانه، تمام اپراتورها و … در ایران موظف به استفاده در سیستمهای خود شدند و سازمانهای دولتی و خصوصی و همچنین شرکتهای دولتی و خصوصی برای احراز هویت با توجه به در اختیار داشتن اطلاعات بخش اپراتورهای تلفن همراه و ثبت احوال نیاز به دسترسی به این سامانه برای احراز هویت (احزار هویت در لایه اول) دارند که این دسترسی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اختیار مجموعههای دولتی و خصوصی قرار میگیرد.
گفتنی است؛ مهدی عبادی، دبیر انجمن فینتک چندی پیش در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره دسترسی بانکها به سامانه شاهکار گفت: در حال حاضر دسترسی سامانه شاهکار حتی به بانکها هم داده نشده؛ در واقع شاید صرفا چند بانک دولتی به سامانه شاهکار دسترسی داشته باشند اما بانکهای خصوصی به شاهکار دسترسی ندارند و میتوان گفت که عملا سیستم بانکی به سامانه شاهکار دسترسی ندارد.
وی با اشاره عدم دسترسی فین تکها به شاهکار افزود: در فرم اتصال به سامانه شاهکار و دریافت این سرویس هیچ گزینهای برای شرکتهای خصوصی و فین تکها در نظر گرفته نشده است؛ این مشکل محسوب نمیشود اما در فاز اول که قرار بود سامانه شاهکار به عنوان سامانهای که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طراحی و تولید شده در اختیار سازمانهای دولتی قرار بگیرد باید در فاز دوم در اختیار بخش خصوصی، استارت آپها و شرکتهای فین تک قرار بگیرد که این درخواست از سوی اکوسیستم فین تک به سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال شده و در حال پیگیریهای لازم هستیم.