به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا، شبکه الجزیره، در گزارشی نوشت: با گذشت بیش از ۵۰ سال از تولید اولین خودروی سواری در ایران، تهران صنعت خودرو را بهعنوان دومین بخش مهم صنعتی کشور پس از بخش نفت و گاز طبقهبندی میکند. طی سالهای گذشته در سطح جهانی به پیشرفت خود ادامه داده است.
آخرین دادههای سازمان بینالمللی خودروسازان (OICA) نشان میدهد که صنعت خودروسازی ایران با تولید ۹۴۹ هزار و ۸۱۷ دستگاه خودروی سواری با ۳ مرکز در سطح جهانی پیشرفت کرده و رتبه دهم را در بین کشورهای توسعهیافته در صنعت خودرو در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی به خود اختصاص داده است.
بر اساس دادههای سازمان بین المللی خودروسازان، چین با تولید بیش از ۱۶ میلیون خودرو در رتبه اول قرار دارد و پس از آن ایالات متحده با بیش از ۵ میلیون خودرو، ژاپن سوم، هند چهارم و کره جنوبی در رتبه پنجم قرار دارند.
گروه شرکتهای سازنده و مونتاژ خودروهای سواری در ایران، علیرغم رنجهای ناشی از تحریمهای آمریکا که مانع از ورود قطعات یدکی از خارج از کشور شده بود، طی ۹ ماهه سال ۲۰۲۲ رشدی ۳۱.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه به ثبت رساند و سال گذشته که در رتبه سیزدهم جهان قرار گرفت.
ایران خودرو در جدیدترین گزارش خودروسازان ایران، میزان تولید روزانه خود را در آبان ماه جاری به ۲۷۰۰ دستگاه رسانده است، این در حالی است که سایپا تولید روزانه خود را حدود ۲۰۰۰ دستگاه اعلام کرده است.
به گفته مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو با افزایش نرخ تولید اخیر، صنعت خودروی سواری ایران با عبور از سد یک میلیون خودرو در سال، جایگاه اول خود را در منطقه حفظ کرده است.
مدیرعامل ایران خودرو همچنین از برنامه ریزی برای افزایش صادرات علاوه بر روسیه به کشورهای آسیایی و آفریقایی خبر داده است.