09 فروردين 1402 - 14:08
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش:

مصرف بنزین خودرو‌های داخلی ۲ برابر استاندارد جهانی است/ برآورد قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل

مصرف بنزین خودرو‌های داخلی ۲ برابر استاندارد جهانی است  برآورد قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل
در شرایطی که مصرف بنزین خودرو‌های داخلی دو برابر استاندارد است، نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه به تقاضا پاسخ داد.
کد خبر : ۱۴۸۴۹۹

به گزارش ایبِنا، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اقدامات این شرکت در سال گذشته عنوان کرد: یکی از اولویت‌های شرکت، توسعه سوخت‌های جایگزین بنزین و گازوئیل در سبد سوخت است. در حوزه توسعه سی‌ان‌جی در دو حوزه تبدیل کارگاهی و تولید کارخانه‌ای اقداماتی را انجام دادیم.

وی افزود: طبق مصوبه شورای اقتصاد، تبدیل رایگان خودرو‌ها به دوگانه گازسوز ادامه دارد و ۲۵۰ هزار خودرو تبدیل شده‌اند. همچنین به موازات مجوز احداث ۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی نیز اخذ شده است که به دنبال این هستیم که در ابتدا از این تعداد، ۴۰ جایگاه را در استان سیستان و بلوچستان احداث کنیم و مجوز آن درخواست شده است.

سالاری ادامه داد: سعی کردیم که با اعطای کارمزد ویژه برای احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی مشوق بگذاریم؛ اما به نتیجه‌ای نرسید. با توجه به اینکه اختلاف قیمت بنزین و سی‌ان‌جی محسوس نیست نه خودرو‌ها علاقه دارند که حتی به صورت رایگان دوگانه‌سوز شوند و نه کسی علاقه‌ای به احداث جایگاه سی‌ان‌جی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: برخی از خودرو‌های دوگانه‌سوز فرسوده نیز وجود داشتند که نیاز بود مخازن و کیت‌های آن‌ها با فناوری نسل جدید ۴ و ۵ به‌روزرسانی شود تا هم مصرف کاهش یابد و هم استهلاک موتور از بین برود. در این راستا برای اخذ مجوز از شورای اقتصاد اقدام و این مصوبه را اخذ کردیم تا شرایط مناسب‌تری را برای تبدیل خودرو‌ها ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر عمده تاکسی‌ها دوگانه‌سوز هستند و باید مجوز را برای دوگانه‌سوزی خودرو‌ها به صورت عمومی‌تر و فراگیر‌تر پیگیری کنیم. همچنین در سال جدید به دنبال استفاده از مخازن کامپوزیتی در حوزه سی‌ان‌جی هستیم که وزن خودرو را کاخش می‌دهد. هم‌اکنون در حال تعیین و ارائه استاندارد‌ها به سازمان استاندارد هستیم.

سالاری اظهار داشت: در بحث قرارداد تولید کارخانه‌ای ۴۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز با ایران‌خودرو، این شرکت از ارائه تضمین برای اخذ تسهیلات بانکی عدول کرد. همچنین این شرکت بعدا هزینه‌ها را نیز تغییر داد درحالیکه در قرارداد ارقام دیگری توافق شده بود.

*میانگین مصرف بنزین خودرو‌های داخلی دو برابر استاندارد جهانی است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: در کشور روند تولید خودرو افزایشی است، بدون اینکه توجهی بر موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت در خودرو‌ها شود. ما باید یک تعادلی بین ورودی و خروجی خودرو داشته باشیم؛ یعنی باید خودرو‌های بی‌کیفیت را اسقاط کنیم تا این تعادل ایجاد شود.

وی عنوان کرد: طبیعی است، در شرایطی که هیچ توجهی به موضوع بهینه‌سازی نمی‌شود و مصرف بنزین خودرو‌های داخلی به طور میانگین دو برابر متوسط جهانی است، نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین به تقاضا پاسخ داد.

سالاری در پاسخ به سوالی درباره تاثیر اختلاف قیمت داخلی و صادراتی سوخت بر قاچاق گفت: بله، قطعا اختلاف قیمت داخلی و صادراتی باعث افزایش قاچاق گازوئیل شده است. با محاسبه میزان پیمایش خودرو‌های دیزلی و میزان مصرف گازوئیل در صنایع و نیروگاه‌ها، میزان مصرف گازوئیل باید حدود روزانه ۷۵ الی ۷۷ میلیون لیتر باشد درحالیکه این رقم روی ۸۵ میلیون لیتر است، یعنی سرنوشت حدود ۸ الی ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل مشخص نیست.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر