حملات حوثی‌ها در دریای سرخ بر تجارت اسرائیل آوار شد

حملات حوثی‌ها در دریای سرخ بر تجارت اسرائیل آوار شد
توقیف کشتی Galaxy Leader در دریای سرخ همچنان در اقتصاد اسرائیل بازتاب دارد.
کد خبر : ۱۵۹۰۱۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، شرکت‌های مرسک دانمارکی و هاپاگ-لوید آلمان روز گذشته تعلیق کلیه محموله‌های خود از طریق دریای سرخ را تمدید کردند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شده است که آن‌ها اخیراً در پی تشکیل ائتلاف "نگهبان رفاه" به رهبری ایالات متحده برای توقف حملات یمنی‌ها به کشتی‌های تجاری به این مسیر بازگشتند.

این دو شرکت تنها مواردی نبودند که تحت تأثیر این حملات قرار گرفتند. در عوض، شرکت‌های بزرگ بین المللی تصمیم گرفتند مسیر خود را به دور از دریای سرخ به سمت دماغه راس الرجاء تغییر دهند.

این حملات بر مسیر تجاری حیاتی بین شرق و غرب، به ویژه تجارت نفت تأثیر می‌گذارد، زیرا کشتی‌ها از طریق دریای سرخ به کانال سوئز می‌رسند و همچنین بر تجارت با اسرائیل تأثیر می‌گذارد.

مدیرعامل بندر ایلات اسرائیل، گدعون گیلبر، در ثلث آخر ماه گذشته گفت که فعالیت این بندر از زمان تشدید حملات حوثی‌ها به کشتی‌های عازم اسرائیل در دریای سرخ  ۸۵ درصد کاهش یافته است.


بندر ایلات عمدتاً با واردات خودرو و صادرات پتاس از دریای مرده سر و کار دارد و همچنین در مقایسه با بنادر حیفا و اشدود با درصد کمی از تجارت اسرائیل در دریای مدیترانه سروکار دارد.


روزنامه اقتصادی اسرائیلی گلوبس گزارش داد که بندر ایلات در ماه اکتبر تنها حدود ۹۰۰۰ خودرو را تخلیه کرده است، در حالی که مجموع سه ماهه معمولا بین ۳۷۰۰۰ تا ۴۷۰۰۰ خودرو است.

گیلپر ماه گذشته گفت که با بستن تنگه باب المندب، شریان اصلی کشتیرانی به بندر ایلات بسته شد و به این ترتیب این بندر ۸۵ درصد از کل فعالیت خود را از دست داد.

وی افزود: هنوز تعداد کمی کشتی برای صادرات پتاس داریم، اما فکر می‌کنم با مقصدی در خاور دور، دیگر در آن مسیر حرکت نخواهند کرد و بنابراین این میزان نیز کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: متأسفانه اگر به همین منوال پیش برود به شرایطی می‌رسیم که هیچ کشتی در بندر ایلات وجود نداشته باشد.


در یکی دیگر از تاثیرات اقتصادی، شرکت‌های اسرائیلی Azrieli، Shuversal و Melzron ماه گذشته اعلام کردند که ۴ فروشگاه اینترنتی آنلاین خود را در نتیجه حملات گروه حوثی یمن در دریای سرخ و مشکلات در زنجیره تامین به اسرائیل بسته اند.

به نوشته سایت روزنامه اقتصادی اسرائیل «گلوبس»، با خطرات حوثی‌ها در دریای سرخ که انتظار می‌رود علاوه بر مشکلات اقتصادی ناشی از در جنگ در نوار غزه، این شرکت‌ها تصمیم گرفتند تا از شر "سرمایه گذاری‌های شکست خورده" خلاص شوند و بر تجارت اصلی خود تمرکز کنند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر