به گزارش ایبنا، حمید عادلی گفت: نمایشگاهها ابزارهای بازاریابی در عرصه بین الملل هستند و کشورهایی که مسیر توسعه را طی کرده اند تلاش میکنند تا تعدادی از نمایشگاههای خود را به برند تبدیل کنند این موضوع در چین اتفاق افتاده و در مورد نمایشگاه اکسپو نیز تلاش ما این است که این نمایشگاه به یک برند تبدیل شود تا کشورهای مختلف توانمندیهای صادراتی ما را بشناسند تا بتوانیم مسیر توسعه صادرات را طی کنیم.
رایزن بازرگانی ایران در چین بیان داشت: اتفاق خوبی که در خصوص نمایشگاه ایران اکسپو در سالهای گذشته افتاده، اینکه دولت با همه توان از این نمایشگاه حمایت کرده تا از بستر این نمایشگاه و همچنین از طریق رایزنان بازرگانی و ... اکسپو به جهانیان معرفی شود تا رفته رفته عدم توازن و تجارت در اطلاعات از بین برود و بازرگانان کشورهای مختلف از جمله چین با توانمندیهای صادراتی ایران آشنا شوند.
وی با بیان اینکه چینیها برای خرید کالا باید بازار را به خوبی بشناسند و اعتماد کنند و نهایتا خرید انجام دهند، گفت: ایران اکسپو این بستر را فراهم میکند.
عادلی با بیان اینکه چینیهایی که برای بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو به ایران آمدند بسیار از میزبانی ما راضی بودند، گفت: نگاه این افراد به ما متفاوت شده و میگفتند ایران از نظر فرهنگی، اجتماعی و... با آنچه که رسانههای غربی نشان میدهند کاملا متفاوت است.
وی بابیان اینکه چین را به دلیل وسعت و جمعیت میتوان یک قاره دانست، اظهار داشت: چینیها خریدار موار مواد خام دنیا هستند و مواد خریداری شده را فرآوری میکنند و از آن محصول تهیه و آن را به سراسر دنیا صادر میکنند؛ لذا در این فضا ما بیاید محصولاتمان را بازاریابی کنیم.
برندسازی روشی برای توسعه صادرات زعفران به چین
رایزن بازرگانی ایران در چین اظهار داشت: چینیها طالب خرید مواد پتروشیمی، مواد معدنی، خشکبار، پسته، زعفران، فرش، صنایع دستی و ... از ایران هستند که همه اینها اگر برندسازی شود صادرات ما افزایش مییابد.
وی افزود: بنابراین چینیها علاقمند به خرید مواد معدنی و همچنین سرمایه گذاری در این زمینه هستند در راستای استحصال و فناوری آن هستند.
عادلی بیان داشت: ایران صادر کننده زعفران به چین است، اما حجم آن محدود است لذا برای توسعه صادرات این محصول باید برندسازی کنیم و نشان دهیم که ایران تولید کننده ۹۰ درصد زعفران دنیا است و تعیین قیمت آن با ما است و آن وقت میتوانیم صادرات زعفران را به این کشور چند برابر افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه در مورد سایر محصولات نیز باید برندسازی کنیم، گفت: متاسفانه در عرصه صنایع دستی شرکتهای ما حتی علامت تجاری خود را در چین ثبت نکرده اند. این در حالی است که باید برای صادرات به چین علامت تجاری کالا ثبت، برندسازی صورت گیرد، کالا در پلت فرمهای آنلاین ثبت تا با تبلیغات بیشتر زمینه جذب مشتری را فراهم شود.
مجوز واردات مرکبات و لبنیات به چین را گرفته ایم
رایزن بازرگانی ایران در چین بیان داشت: پیرو تلاشهای انجام شده مجوز واردات مرکبات را به چین (شانگهای) دریافت کرده ایم و همچنین مجوز واردات عسل و لبنیات را دریافت کرده ایم، ولی صادرات این محصولات نیازمند زیر ساختار است.
وی با بیان اینکه صادرات به چین نیازمند فراهم سازی الزامات آن است، گفت: در مورد صادرات به چین باید کالا را از طریق مسیریلی، دریایی، زمینی به چین بفرستم و فراهم سازی این زیرساختها نیازمند عزم جدی است.
عادلی گفت: سال گذشته صادرات ما به چین ۱۴ میلیارد دلار و واردات از این کشور ۱۸ میلیارد دلار بود.
منبع: فارس