29 خرداد 1403 - 21:07
یک فعال اقتصادی اظهار کرد:

نمره قابل قبول دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی/ نقدینگی و پایه پولی به خوبی کنترل شد

نمره قابل قبول دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی  نقدینگی و پایه پولی به خوبی کنترل شد
عده‌ای در حوادث سیاسی اخیر می‌خواستند نرخ ارز جهش کند تا آن را به ناکارآمدی دولت نسبت دهند، اما دلار به زیر ۶۰ هزار تومان بازگشت.
کد خبر : ۱۶۴۲۹۴

به گزارش ایبنا، سعید اشتیاقی؛ فعال اقتصادی با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم باعث شد تا میزان فروش نفت ایران از ۳۰۰ هزار به ۲ میلیون بشکه در روز برسد، اظهار کرد: با هرعقیده‌ای باید بدانیم که دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی خارجی نسبت به دولت‌های گذشته، بسیار موفق‌تر عمل کرده است.

وی ادامه داد: آزادسازی منابع بلوکه شده، ارتباط با عربستان، عضویت در بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای، موضوعاتی هستند که براساس آن‌ها می‌توان به دیپلماسی دولت نمره قبولی داد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت تمام توان خود را برای حل مشکلات مردم به کار گرفت و شاهد بودیم که بدون برجام اتفاقات بزرگی در عرصه اقتصاد، رخ داد، تاکید کرد: کنترل محسوس متغیر‌های کلان اقتصادی همچون رشد نقدینگی و پایه پولی از دستاورد‌های بزرگ دولت بود و همچنین دیدیم که رشد نقدینگی به کمک سیاست‌های بانک مرکزی از ۴۲ به ۲۳ درصد رسید و رشد پایه پولی نیز به ۲۸ درصد کاهش یافت.

اشتیاقی افزود: بانک مرکزی در یکسال اخیر ابزار‌های جدیدی به کار برد که بهبود شرایط اقتصادی کشور را به دنبال داشت. عده‌ای میخواستند در حوادث سیاسی اخیر نرخ ارز جهش پیدا کند تا آن را به ناکارآمدی دولت مربوط کنند، اما این تلاطمات بازار ارز دلایل اقتصادی نداشت و دلار بار دیگر به زیر ۶۰ هزار تومان بازگشت.

 

توان بالای بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز

 

وی با اشاره به اینکه دولت در کنترل انتظارات تورمی به خوبی عمل کرد، اظهار داشت: آخرین اتفاق سیاسی همین موضوع صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران بود که باز هم تاثیر چندانی بر بازار ارز نداشت. به نظر من بانک مرکزی در این حوزه آب دیده شده است و به خوبی توان مدیریت بازار را دارد. عوامل غیراقتصادی همچون تحولات منطقه‌ای از دست بانک مرکزی خارج بود؛ اما بازار با شوک‌های ریز؛ دیگر از دست بانک مرکزی خارج نمی‌شود.

اشتیاقی در پایان گفت: در مرکز مبادله باید از ابزار‌های متنوعی استفاده شود؛ به عنوان نمونه باید از یوآن استفاده کنیم. بیشتر واردات ایران از چین صورت می‌گیرد و این در حالی است که ما در حوزه یوآن وضعیت خوبی داریم؛ در نتیجه باید دلارزدایی در این حوزه انجام شود. موضوع کوتاژ صادراتی و یا رفع تعهد ارزی با طلا، سازکار بسیار خوبی بود که توسط بانک مرکزی پیگیری شد.

 

منبع: نود اقتصادی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر