31 خرداد 1403 - 21:46

عملکرد موفق دولت سیزدهم در مهار تورم/ تورم ریشه پولی دارد و کاهش رشد نقدینگی نشان‌دهنده عملکرد خوب سیاستگذار است

عملکرد موفق دولت سیزدهم در مهار تورم  تورم ریشه پولی دارد و کاهش رشد نقدینگی نشان‌دهنده عملکرد خوب سیاستگذار است
در ادبیات علم اقتصاد تورم ریشه پولی دارد و یکی از علل اصلی تورم در هر کشوری، رشد نقدینگی است.
کد خبر : ۱۶۴۳۴۴

به گزارش ایبنا، حسین نصیری، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: اینکه رشد نقدینگی از ۴۰ درصد به حدود ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده، حرکت مثبتی است، چرا که در ادبیات علم اقتصاد تورم ریشه پولی دارد و یکی از علل اصلی تورم در هر کشوری، رشد نقدینگی است.

 

نصیری بیان داشت: بنابراین کاهش رشد نقدینگی نشان‌دهنده عملکرد خوب سیاستگذار است. بانک مرکزی برای سال ۱۴۰۳ رشد نقدینگی ۲۳ درصد با تلورانس مثبت و منفی دو درصد را پیش‌بینی کرده که اگر این رشد نقدینگی با تولید همراه باشد، به تبع آن ما با کاهش تورم مواجه خواهیم شد.

 

این اقتصاددان تصریح کرد: در اقتصاد ایران چندان رشد اقتصادی را شاهد نیستیم و در نتیجه با توجه به اینکه سرعت گردش پول تقریباً در اقتصاد ایران ثابت است، بالتبع این رشد اقتصادی شاید منجر به تورم بالای ۲۰ درصد شود که با توجه به رشد دستمزد‌هایی که صورت گرفت، این عدم تناسب خود فشاری را بر نیروی کار ایجاد خواهد کرد.

 

وی افزود: اگر در یک اقتصادی، رشد نقدینگی داشته باشیم که در ایران داریم و متأسفانه در حد همین ۲۰ درصد هم زیاد است، در مقابل آن دچار تورم خواهیم شد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین پدیده‌ای که تورم در اقتصاد ایران ایجاد می‌کند، توزیع ناعادلانه درآمد است و اینکه مردم به این نتیجه خواهند رسید که به سمت خرید دارایی‌هایی بروند که بتوانند منابع خود را از رشد قیمت‌ها حفظ کنند، مثل خرید ارز، طلا، زمین و مستغلات و هر کسی که دسترسی به دارایی‌های ثابت مثل ارز، طلا و زمین نداشته باشد، به مرور در اقتصاد ایران ضعیف‌تر می‌شود.

 

منبع: نود اقتصادی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر