رسانه‌های صهیونیست:

حرفِ جنگ با لبنان نفس اقتصاد اسرائیل را به شماره انداخت

حرفِ جنگ با لبنان نفس اقتصاد اسرائیل را به شماره انداخت
رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند: صرفا به میان آمدن حرف از جنگ در جبهه‌ای تازه، بخش‌های اقتصادی این کشور را سردرگم کرده است.
کد خبر : ۱۶۴۵۸۵

به گزارش ایبنا؛ «جنگ همه جانبه یک ماهه با حزب‌الله باعث فلج شدن تقریباً کامل اقتصاد اسرائیل می‌شود» این جملات بخشی از یادداشت ایتان اوریل، سردبیر روزنامه اقتصادی مارکر رژیم صهیونیستی در خصوص پیامد‌های وقوع هر تقابل فراگیر در جبهه شمالی اسرائیل است.

 

علیرغم اینکه بانک مرکزی رژیم صهیونیستی این روزها برای جلوگیری از تضعیف سیستم بانکی این رژیم، تامین نقدینگی در بازارها و حفظ اقتصاد داخلی در طول یک جنگ همه جانبه برنامه‌هایی را تدارک دیده اما کسانی هستند که انتظار تصویری تاریک برای بازار و اقتصاد اسرائیل دارند.

 

سردبیر روزنامه مارکر توضیح می‌دهد که برخلاف همه انتظارات دیگر، اگر جنگ همه جانبه‌ای روی دهد، دیگر آمار و ارقام از رشد آهسته، رکود یا یک سال اقتصادی از دست رفته نمی‌گوید، بلکه از نابودی اقتصاد اسرائیل حکایت خواهد کرد.

 

وی تاکید کرد: جنگ چندجانبه با لبنان و غزه منجر به افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحان می‌شود و یک بحران اقتصادی تاریخی در اسرائیل به همراه خواهد داشت و تولید ناخالص داخلی و هر مؤلفه و شاخص اقتصادی کاهش خواهد یافت. سطح عمومی زندگی برای اسرائیلی‌ها نیز کاهش خواهد یافت علاوه بر کاهش قابل توجه نرخ اشتغال و نرخ بالای بیکاری که اتفاق خواهد افتاد.

 

آوریل در پایان گفت: اسرائیل همچنین با کاهش قابل توجه احساس امنیت، تخریب گسترده زیرساخت‌ها، آسیب به جایگاه بین‌المللی و گسترش انزوا و تحریم روبه روست آن هم در سایه یک کابینه افراطی که فاقد توانایی‌های اجرایی برای بازگرداندن وضعیت به قبل از جنگ است.

 

حرفِ جنگ با لبنان نفس اقتصاد اسرائیل را به شماره انداخت

 

به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، بانک‌های اسرائیلی و شرکت‌های کارت اعتباری در اسرائیل این روزها با توجه به صحبت‌های مداوم درباره احتمال جنگ همه جانبه با حزب‌الله در جبهه شمالی با لبنان، در وضعیت سردرگمی به سر می‌برند.

 

بر اساس گزارش‌ها، در حالی که جنگ غزه وارد نهمین ماه خود شده، بانک مرکزی اسرائیل این موسسات مالی را موظف کرده که برای یک سناریوی تیره در آینده اقتصاد اسرائیل آماده باشند.

 

برای جلوگیری از تضعیف جبهه اقتصادی داخلی و جلوگیری از فروپاشی آن در صورت وقوع یک جنگ همه جانبه، سازمان نظارت بر بانک مرکزی اسرائیل از مقامات مالی بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری خواسته تا به یک «سناریوی افراطی» واکنش نشان دهند سناریویی که بانک مرکزی اسرائیل برای دوازدهمین سال متوالی در قالب انجام آزمایش‌های سخت در شرایط اضطراری آماده کرده است.

 

سناریوی امسال شامل آغاز جنگ چند جبهه‌ای و وضعیت به انزوا رفتن اسرائیل و تحریم بین المللی علیه این رژیم است کما اینکه این سناریو جنگ همه جانبه علیه جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در غزه، حزب الله در شمال، ایران و حتی فلسطینی ها در کرانه باختری را رد نمی‌کند.

 

حرفِ جنگ با لبنان نفس اقتصاد اسرائیل را به شماره انداخت

 

به نوشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی،‌ بانک‌ها و شرکت‌های اعتباری از طریق طرح‌هایی برای تامین نقدینگی در دستگاه‌های خودپرداز در سراسر اسرائیل، به تعویق انداختن پرداخت وام از جمله وام مسکن، تغییر زمان ارائه این وام ها و بازپرداخت اقساط ماهانه توسط مشتریان از طریق کارت‌های اعتباری آماده می‌شوند.

 

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی اسرائیل از آغاز جنگ غزه در مجموع ۳۹۰ هزار وام با ارزش کل تقریباً ۸.۲ میلیارد شکل (۲.۲ میلیارد دلار) به تعویق افتاده است. مبالغ معوق اقساط وام در میان خانوار‌ها حدود ۴۰ درصد بوده است در حالی که مابقی در بخش تجارت بوده است.

 

حرفِ جنگ با لبنان نفس اقتصاد اسرائیل را به شماره انداخت

 

پیش‌بینی اوضاع بدتر با وقوع جنگ لبنان

 

در اولین سناریوهای مورد انتظار برای نحوه برخورد سیستم بانکی اسرائیل و پیامدهای مورد انتظار جنگ بر بازار داخلی و الگوی مصرف ساکنان اسرائیل، وب سایت روزنامه یدیعوت آحارونوت نتایج نظرسنجی انجام شده توسط موسسه مدگام برای بانک هاپو علیم اسرائیل را منتشر کرد که با هدف شناسایی چالش‌ها، روندها و رفتار مالی اسرائیلی‌‎ها در طول جنگ انجام شد.

 

نتایج نظرسنجی توسط پروفسور زویکا اکشتین، رئیس موسسه آهرون برای سیاست‌های اقتصادی در دانشگاه رایشمن در هرتزلیا و رانین موردی، مدیر مرکز رشد مالی در بانک هاپوعلیم ورد بررسی قرار گرفت.

 

آنها سعی کردند به سؤال «بدترین سناریو » و آزمون استرس برای بانک مرکزی اسرائیل پاسخ دهند که این است: اسرائیلی‌ها چگونه می‌توانند با واقعیت روبرو شوند و در جنگ اقتصادی پیروز شوند؟

 

موردی در تلاش برای پاسخ به این سوال توضیح داد که دوره‌های بحران‌ها و جنگ‌ها به دلیل افزایش وضعیت عدم اطمینان در بین مصرف‌کنندگان و مشتریان، یک چالش اقتصادی ایجاد می‌کنند و گفت: در چنین مواقعی مردم تصمیمات بلندمدت مالی اتخاذ نمی‌کنند.

 

حرفِ جنگ با لبنان نفس اقتصاد اسرائیل را به شماره انداخت

 

اسرائیلی‌ها به دنبال ذخیره غذا و بیم از یک بحران اقتصادی بزرگتر در اسرائیل

 

به گزارش یدیعوت آحارونوت داده‌های نظرسنجی وضعیت روحی این روزهای اسرائیلی‌ها را به خوبی منعکس می‌کند، زیرا موردی می‌گوید که می‌بیند در این مدت اسرائیلی‌ها سعی در کاهش هزینه های خود دارند و کاهش شدیدی در هزینه های سرگرمی و اوقات فراغت به وجود آمده و اسرائیلی‌ها بیشتر روی غذا و هر چیزی که مربوط به خانه است، سرمایه گذاری می‌کنند.

 

وی توضیح داد که این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۹ درصد از اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند که جنگ به طور منفی احساساتشان را در مورد امنیت آینده مالی آن‌ها تغییر داده است، در حالی که ۴۵ درصد از شرکت کنندگان گزارش دادند که آنچه باعث می‌شود آن‌ها از نظر مالی احساس امنیت کنند، پس اندازهایشان است.

 

پروفسور اکشتاین می‌گوید که تشدید جنگ در بخش شمالی و آغاز جنگ همه جانبه با لبنان می‌تواند منجر به یک بحران اقتصادی بزرگتر شود.

 

بر اساس برآورد‌های مقامات نظامی رژیم صهیونیستی، جنگ دو ماه به طول خواهد انجامید، یعنی تولید ناخالص داخلی ۲.۵ درصد کاهش می‌یابد، بدهی به ۱۲ درصد می‌رسد و کاهش رتبه اعتباری و افزایش نرخ بهره اضافی نیز وجود خواهد داشت.

 

حرفِ جنگ با لبنان نفس اقتصاد اسرائیل را به شماره انداخت

 

دل‌نگرانی همراه با ترس در محافل اقتصادی

 

در خصوص «بدترین سناریو»، آدریان بیلوت، تحلیلگر امور اقتصادی در روزنامه کالکالیست می‌گوید که بانک‌های اسرائیلی و شرکت‌های اعتباری محلی در حال آماده شدن برای احتمال کاهش ۳ امتیازی رتبه اعتباری دولت هستند.

 

وی تاکید کرد که سیستم بانکی اسرائیل در حال آماده شدن برای انتظارات افزایش شدید نرخ بهره توسط کمیته پولی بانک مرکزی، علاوه بر جهش شدید در حق بیمه ریسک است که در فرسایش سریع دارایی های مالی عمومی از جمله سهام و اوراق قرضه شرکتی منعکس خواهد شد.

 

بر اساس توضیحات وبگاه بانک مرکزی اسرائیل، بیلوت می‌گوید که هدف از آماده شدن برای این سناریو «کمک به درک ریسک‌های اساسی است که سیستم بانکی، هر یک از بانک‌های اسرائیلی در معرض آن قرار دارند و خدماتی که در مواقع جنگ و اضطرار به مشتریان ارائه می‌شود.»

 

حرفِ جنگ با لبنان نفس اقتصاد اسرائیل را به شماره انداخت

 

تحلیلگر اقتصادی کالکالیست ادامه داد: اعتقاد بر این است که چنین تست استرس برای بانک‌ها و شرکت‌های اعتباری با هدف کمک به ارزیابی قدرت سیستم بانکی اسرائیل، برای اطمینان از حضور سطح کافی سرمایه و نقدینگی در بازارها، علیرغم چالش‌ها و خطرات در پرتو جنگ فرسایشی در جبهه غزه و احتمال وقوع یک جنگ فراگیر است.

 

به گزارش کالکالیست پس از اینکه هیات نظارت بانک مرکزی اسائیل واکنش‌ها و برآوردهای بانک‌ها و شرکت‌های اعتباری برای مقابله با خطرات و تهدیدات زیر سایه جنگ، را دریافت کرد «بانک اسرائیل نتایج تست استرس را تدوین و منتشر خواهد کرد.و انتظار می‌رود نتایج تنها در هفته های آینده منتشر شود.

 

بیلوت گفت: تا کنون نتایج آزمایش‌های استرس دقیقاً یکسان بوده است؛ اینکه وقوع یک رویداد شدید می‌تواند به زیان‌های سنگین‌تر یا گاها کمتری در سیستم بانکی و بازارها منجر شود، اما آسیبی به نظام بانکی وارد نمی‌کند.

 

وی معتقد است که سیستم مالی و بانکی اسرائیل با ثبات است، اما برای اولین بار با یک سناریوی جنگی چندجانبه مواجه خواهد شد.

 

حرفِ جنگ با لبنان نفس اقتصاد اسرائیل را به شماره انداخت

 

بازپرداخت وام‌ها به تعویق خواهد افتاد

 

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی از بیم وقوع جنگ در هفته جاری و برای چهارمین بار از زمان عملیات طوفان الاقصی، طرح تمدید برنامه کمک های مالی و به تعویق انداختن پرداخت وام و اعتبار مسکن تا سه ماه را منتشر کرده است.

 

دانیل هاهیاشویلی، ناظر بانکی در اسرائیل، هنگام انتشار این طرح اشاره کرد که «وضعیت امنیتی در اسرائیل هنوز پیچیده است» و تصمیم به تمدید طرح جامع اتخاذ شده توسط بانک‌ها برای چهارمین بار به منظور ارائه تسهیلاتی است که به ساکنان اسرائیل کمک خواهد کرد بازپرداخت‌هایشان منظم شود.

 

وی تاکید کرد: بخش عمده طرح مصوب بانک‌ها و شرکت های اعتباری حاکی از امکان تعویق پرداخت کلیه وام‌ها، وام مسکن، اعتبار مصرفی و اعتبار تجاری برای مشتریان بانک‌ها و شرکت های کارت اعتباری است.

 

ناظر بانکی صهیونیست به روزنامه اقتصادی گلوبز گفت که این امکان برای قربانیان مستقیم جنگ از جمله ساکنان شهرک‌های همجوار نوار غزه و ساکنان شهرهای مرزی شمال اسرائیل نیز صدق می کند که تعویق افتادن پرداخت‌ها و وام‌هایشان هزینه‌‎ای برای آنها ندارد و همچنین برای بقیه مشتریان بانک که تعویق پرداخت وام آنها مشمول پرداخت مالیات و کارمزد خواهد بود.

 

حرفِ جنگ با لبنان نفس اقتصاد اسرائیل را به شماره انداخت

 

منبع: فارس

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر