13 تير 1403 - 19:17

خنثی‌سازی تحریم صنعت خودرو در دولت شهید رئیسی

خنثی‌سازی تحریم صنعت خودرو در دولت شهید رئیسی
با پیگیری‌های مجدانه برای رفع مشکلات صنعت خودرو که از سال ۱۳۹۷ بوجود آمده بود، دولت شهید رئیسی تحریم صنعت خودرو کشور را خنثی کرد.
کد خبر : ۱۶۴۷۱۲

به گزارش ایبنا، در سال ۱۳۹۷ با آغاز تحریم‌های جدید، صنعت خودرو یکی از اولین موارد تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود؛ لذا با آغاز دور جدید تحریم‌ها تولید خودرو به شدت کاهش یافت و در ۴ سال مستمر، به کمتر از یک میلیون دستگاه در سال رسید که البته بیش از ۲۰ درصد خودرو‌های تولید شده نیز ناقص بود.

 

در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، صنعت خودرو وضعیت نگران کننده‌ای داشت، تولید پایین، زیان انباشته خودروسازان، بدهی به قطعه‌سازان، انباشت خودرو‌های ناقص که در آذرماه ۱۴۰ به حدود ۱۷۳ هزار دستگاه رسیده بود، نشانه‌ای از تشدید بحران در این صنعت بود.

 

در مواجهه با این شرایط تصمیمات فوری و پیگیری‌های مجدانه‌ای صورت گرفت و روند تولید اصلاح شد. به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۱ تولید به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید و تعداد خودرو‌های ناقص دو خودروساز بزرگ در انتهای سال ۱۴۰۱ به کمتر از هزار دستگاه کاهش یافت. در حالی که در پایان سال ۱۴۰۰، تعداد خودرو‌های ناقص حدود ۱۲۸ هزار دستگاه بود.

 

خنثی‌سازی تحریم صنعت خودرو در دولت شهید رئیسی

 

با تحلیل روند تولید ۱۰ ساله خودرو مشخص می‌شود که سال ۱۴۰۱، تنها سالی است که علیرغم وجود شدیدترین تحریم‌ها، تولید خودرو به بیش از یک میلیون دستگاه افزایش یافته است که دستاورد بسیار مهمی در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه تلقی می‌شود.

 

در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ تحریم‌های شدید اعمال شد از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ دوره اجرای برجام بود و تحریم‌ها کاهش یافت و از سال ۱۳۹۷ تاکنون دور جدید تحریم‌ها اعمال شده است.

 

در سال ۱۴۰۱ تولید خودروی سواری ۳۶ درصد، وانت ۵۶ درصد، وزن ۲۶۷ درصد، مینی‌بوس و میدل بالس ۱۱ درصد، اتوبوس ۸۸ درصد، کامیونت، کامیون و کشنده ۱۵۰ درصد افزایش یافت و در مجموع تولید انواع خودرو‌ها ۳۹ درصد افزایش یافت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر