05 مرداد 1403 - 16:30
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با ایبنا؛

کاهش نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی روند تورم را نزولی کرد/ موفقیت بانک مرکزی در بهبود متغیر‌های پولی

کاهش نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی روند تورم را نزولی کرد  موفقیت بانک مرکزی در بهبود متغیر‌های پولی
دستاورد‌ مهم بانک مرکزی در دوره جدید، کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی است و با تداوم روند کاهشی این دو تورم از معیشت مردم حذف می‌شود.
کد خبر : ۱۶۵۱۲۴

آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به روند کاهشی تورم و پایه پولی گفت: طبق جدیدترین گزارش بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه مصرف کننده از ۴۶.۳ شهریور ۱۴۰۰ به ۳۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده از ۷۰.۸ در شهریور ۱۴۰۰ به ۲۳.۳ در اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش یافت. پایه پولی نیز از ۳۹.۵ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۲۱.۱ در اردیبهشت ۱۴۰۳ افت کرده است.

بغزیان بیان داشت: این آمار‌ها نشان می‌دهد که هرچند روند رشد پایه پولی و روند رشد نقدینگی ادامه دارد، اما این روند کاهنده است که در صورت تداوم اتفاق خوبی را رقم خواهد زد.

این اقتصاددان تصریح کرد: تا زمانی که این دو متغییر پولی روند صعودی داشته باشند، نرخ تورم همچنان ادامه خواهد داشت؛ اما به دلیل اینکه در سه سال گذشته پایه پولی و نقدینگی کاهنده بوده است، موجب شده روند نرخ تورم در کشور کاهشی شود.

وی افزود: برخی از اقدامات و دستاورد‌های مهم بانک مرکزی در دوره جدید، کاهش نرخ رشد نقدینگی و کاهش نرخ رشد پایه پولی است و اگر این دو متغیر همچنان روند نزولی را دنبال کند، تورم از زندگی و معیشت مردم حذف خواهد شد.

بغزیان عنوان کرد: احتمالاً هر فرد دیگری جای آقای فرزین بود نمی‌توانست نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی و نرخ تورم را تا کانال‌های فعلی کاهش دهد؛ اما با این حال همچنان در کشور تورم داریم و این تورم باید بیش از این‌ها مهار شود.

این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: امیدوار هستیم نرخ رشد این دو متغیر پولی همچنان کاهش یابد تا در نهایت پایه پولی و نقدینگی منفی شود که در این صورت نرخ تورم نیز منفی خواهد شد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر