درگیری نتانیاهو با پیمانکاران صهیونیست بر سر بحران ساخت‌و‌ساز

درگیری نتانیاهو با پیمانکاران صهیونیست بر سر بحران ساخت‌و‌ساز
دعوت کابینه رژیم صهیونیستی از تعداد بیشتری از شرکت‌های ساختمانی خارجی، خشم پیمانکاران صهیونیست را به همراه داشته است.
کد خبر : ۱۶۵۱۹۱

به گزارش ایبنا، «هجوم بیشتر شرکت‌های مسکن‌سازی خارجی به اسرائیل می‌تواند ناقوس مرگ برای صنعت ساخت و ساز اسرائیل باشد»، این سخنان را رئیس انجمن سازندگان مسکن رژیم صهیونیستی بیان داشته است.


وزارت ساخت و ساز و مسکن رژیم صهیونیستی هفته گذشته از شرکت‌های ساختمانی خارجی برای انجام کار‌های ساخت و ساز مسکونی در سرزمین‌های اشغالی دعوت کرد.


روزنامه اقتصادی اسرائیلی گلوبز گزارش داد که این اقدام با هدف افزایش تعداد شرکت‌های فعال در اسرائیل (شرکت‌های ساختمانی که با کارمندان و کارگران خود به اسرائیل می‌آیند) و اجرای پروژه‌ها با تیم‌های خاص خودشان است.


بر اساس گزارش این روزنامه عبری، گام فعلی که با هدف افزایش تعداد نیروی کار خارجی در بخش ساخت و ساز در اسرائیل انجام می‌شود، با تلاش‌های انجام شده برای جذب کارگران از خارج از کشور که از آغاز جنگ غزه به شیوه‌ای ناموفق انجام شده است متفاوت است.


انتشار این دعوتنامه، خشم سازندگان و پیمانکاران اسرائیلی را برانگیخته است. رائول سرگو، رئیس انجمن سازندگان رژیم صهیونیستی هفته گذشته در کنفرانس سالانه املاک و مستغلات مربوط به سایت Magdalem گفت: «این می‌تواند ناقوس مرگ برای صنعت ما باشد.


وی کابینه نتانیاهو را از واقعیت‌ها به دور خواند و به طعنه پیشنهاد کرد که کابینه رژیم صهیونیستی با یک کابینه خارجی جایگزین شود.


گلوبز هم در ادامه گزارش پرسید: آیا واقعاً نگرانی پیمانکاران به حق است؟ آیا واقعاً سازندگان خارجی بیشتر می‌توانند آن‌ها (پیمانکاران اسرائیلی) را بیرون برانند؟


گلوبز داده‌های وزارت ساخت و ساز و مسکن اسرائیل را به شرح زیر نقل کرد:


- در حال حاضر ۱۱ شرکت ساختمانی خارجی در صنعت ساخت و ساز در اسرائیل فعال هستند که اکثر آن‌ها از چین هستند و در این شرکت‌ها در حال حاضر ۹۲۰۰ نفر مشغول به کار هستند.


- بانک اطلاعات شرکت‌های خارجی وزارت مسکن رژیم صهیونیستی شامل ۱۳ شرکت ثبت شده واقعی است که دو مورد از آن‌ها غیرفعال هستند.


- از پایان سال ۲۰۱۷ که شرکت‌های خارجی عملاً در  رژیم صهیونیستی شروع به کار کردند و تا پایان سه ماهه اول ۲۰۲۴، ۲۷۴ پروژه در بخش مسکونی شامل ۹۶ هزار و ۵۰۹ واحد آپارتمان جدید با میانگین سالانه ۱۷ هزار و ۵۰۰ آپارتمان در سال به پایان رسانده اند.


- ۱۸۰ پروژه دیگر نیز مربوط به این شرکت‌های خارجی در  رژیم صهیونیستی در دست اجراست که شامل ۳۳ هزار و ۱۲۰ واحد آپارتمان نوساز می‌باشد.


فقدان ۱۰۰ هزار کارگر فلسطینی معضل بزرگ ساخت و ساز در اسرائیل شده است

 

ارقام اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، ساخت ۳۲۷ هزار و ۲۰۰ خانه در اسرائیل به پایان رسیده است.


اگرچه تعداد نهایی ممکن است کمی بیشتر باشد، اما داده‌ها نشان می‌دهد که سازندگان خارجی ۲۹.۵ درصد از آپارتمان‌های ساخته شده از ابتدای سال ۲۰۱۸ را تحویل داده‌اند.


گیل کاتا، مالک گروه پیمانکاری اسرائیلی کاتا می‌گوید: واضح است که این ابتکار به شرکت‌های ساختمانی اسرائیل آسیب می‌رساند.


وی ادامه داد: این نه تنها می‌تواند به قیمت آسیب به پروژه‌های ما تمام شود، بلکه به این معنی است که کارمندان و نیرو‌های ارشد ما بیکار می‌شوند... اگر کل شرکت‌ها با کارمندان خود از خارج از کشور بیایند، ما به کارمندان ارشد خود نیاز نخواهیم داشت.


در حالی که کابینه اسراییل در تلاش است تا تعداد زیادی کارگر از خارج را به جای کارگران فلسطینی که اجازه ورود به اسرائیل را ندارند، بیاورد، بسیاری از شرکت‌های ساختمانی اسرائیلی خودشان تلاش می‌کنند تا با گرفتن مجوز برای آوردن کارگران از خارج، این روند را کوتاه کنند.


کاتا می‌گوید: «در اسرائیل، هر لحظه چیزی تغییر می‌کند، در طول ۹ ماه جنگ، پیمانکاران به دلیل کمبود کارگر تاکنون ۳ بار تغییر جهت داده‌اند.


به گزارش گلوبز، دعوتنامه جدید ارائه شده توسط وزارت ساختمان و مسکن با هدف افزودن ۱۰ شرکت جدید به بانک اطلاعاتی شرکت‌های ساختمانی خارجی و امکان ساخت و ساز برای آن‌ها در اسرائیل برای مدت ۵ سال است.


به نوشته این روزنامه، دعوت وزارت ساختمان و مسکن به شرکت‌هایی محدود می‌شود که فقط در حوزه مسکونی درخواست درج در بانک اطلاعاتی را ارائه کنند.


این روزنامه به نقل از یهودا مورگنسترن، مدیر کل وزارت ساخت و ساز و مسکن آرژیم صهیونیستی آورده است: «اعتراض پیمانکاران به نظر من یا بی اساس یا گیج کننده است».


وی افزود: همه ما می‌دانیم که از ۷ اکتبر با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم. ما مجموعه‌ای از راه حل‌ها را برای کوتاه کردن مراحل (برای جذب نیروی کار) ایجاد کرده‌ایم. همه می‌بینیم که چقدر زمان می‌برد تا کارگران خارجی را از طریق قرارداد‌های دوجانبه که مسیر مستقیم محسوب می‌شود به اسرائیل بیاوریم.


این مسئول صهیونیست تاکید کرد: «بنابراین شرکت‌هایی که می‌توانند ۱۶۰۰ کارگر را همزمان به اسرائیل بیاورند، می‌توانند کمک زیادی به این صنعت کنند و آن را تحریک کنند».

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر