اذعان بلومبرگ به تاثیر جبهه‌های پشتیبان غزه بر ضعف اقتصاد رژیم صهیونیستی

اذعان بلومبرگ به تاثیر جبهه‌های پشتیبان غزه بر ضعف اقتصاد رژیم صهیونیستی
بلومبرگ گزارش داد ادامه جنگ غزه و پشتیبانی جبهه‌های موازی، آمار و ارقامی ضعیف درباره اقتصاد رژیم صهیونیستی رقم زده است.
کد خبر : ۱۶۵۹۷۶

به گزارش ایبنا، به دنبال اعلام رژیم صهیونیستی درباره کوچک شدن اقتصاد این رژیم، بلومبرگ در گزارشی به موضوع کاهش رشد تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی به همراه کاهش سرعت حرکت صادرات و واردات این رژیم در سایه ادامه جنگ پرداخته است.

 

این خبرگزاری آمریکایی تأکید کرد که رشد تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی با کاهش سرعت حرکت صادرات و سرمایه‌گذاری در سایه تداوم جنگ در نوار غزه و به موازات آن ادامه عملیات علیه اسرائیل از جبهه‌های موازی شاهد کندی است. به گزارش بلومبرگ رشد اقتصادی «رژیم صهیونیستی» در سه ماهه دوم سال جاری «بیش از حد انتظار» کاهش یافت، به طوری که «نتوانست بهبود اولیه خود را پس از جنگ در نوار غزه حفظ کند.


بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، رشد اقتصاد این رژیم در سه ماهه دوم سال جاری تحت فشار تداوم جنگ علیه غزه کاهش یافته است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، اقتصاد رژیم صهیونیستی در سه ماهه دوم امسال به طور سالانه ۱.۲ درصد رشد کرد که کمتر از برآورد‌ها از رشد ۳ تا ۴.۴ درصدی بود. بر اساس این داده‌ها، عدد دیگری که منعکس کننده وخامت اقتصاد رژیم صهیونیستی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ است، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سرانه است.

 

داده‌های اداره آمار رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که کاهش ۰.۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی سرانه در سه ماهه دوم ثبت شده است. در همین حال مصرف خصوصی در رژیم صهیونیستی نسبت به سه ماهه دوم سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته که پس از کاهش شدید در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، به میزان ۲.۹ درصد نسبت به سه ماهه اول افزایش یافته است. رشد اقتصاد رژیم صهیونیستی در سه ماهه دوم امسال هم ناشی از هزینه‌های کابینه نتانیاهو بوده که در سایه انتقاد گسترده اقتصاددانان درباره اثرات آن بر شکاف کسری بودجه، ۸.۲ درصد افزایش یافته است، در حالی که در تولید کسب و کار‌ها و شرکت‌ها ۱.۹ درصد کاهش وجود داشته است.


اقتصاددان صهیونیست: اقتصاد رژیم صهیونیستی آسیب بزرگی خورد


رونن مناخیم، اقتصاددان ارشد در بانک میزراحی تفاهت رژیم صهیونیستی با تاکید بر وجود «آسیب بزرگ به اقتصاد رژیم صهیونیستی» تأیید کرد که اعداد درباره رشد اقتصادی در مقایسه با انتظارات ضعیف بودند. این اقتصاددان صهیونیست در گفتگو با بلومبرگ توضیح دا، رشد بخش کسب و کار در رژیم صهیونیستی نیز ۱.۹ درصد کاهش یافته که گواه آسیب اقتصادی بزرگ رژیم صهیونیستی ناشی از جنگ ۱۰ ماهه علیه نوار غزه است.

 

بلومبرگ همچنین توضیح داد که بزرگترین عامل کاهش رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش صادرات رژیم صهیونیستی است که بیشتر آن ۷.۱ درصد کاهش یافته است، علاوه بر رکود دارایی‌های ثابت که آن نیز موثر بوده؛ واردات نیز بدون احتساب واردات تجهیزات دفاعی، کشتی، هواپیما و الماس نیز ۷.۳ درصد کاهش داشته است. تولید ناخالص داخلی سرانه رژیم صهیونیستی نیز در نتیجه جنگ غزه ۰.۴ درصد کاهش یافته است در حالی که مصرف دولت ۸.۲ درصد افزایش یافته است که در مقایسه با ۲.۶ درصد در سه ماهه قبل بالا رفته است.


اقتصاد رژیم صهیونیستی همچنان تحت تاثیر جنگ در نوار غزه و حملات نیرو‌های مسلح یمن به کشتی‌های رژیم صهیونیستی در دریای سرخ قرار دارد. بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار تل آویو، صادرات کالا‌ها و خدمات از رژیم صهیونیستی در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۸ درصد کاهش یافته است. در طول سال ۲۰۲۳ نیز صادرات ۲.۲ درصد کاهش یافته است. دلیل اصلی این امر آسیب‌های ناشی از جنگ به بخش‌های فناوری و کشاورزی رژیم صهیونیستی است. کاهش صادرات رژیم صهیونیستی در ابتدای سال ۲۰۲۴ نیز ادامه یافت. در سه ماهه اول سال جاری، صادرات نسبت به سه ماهه قبل ۵.۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد کاهش داشته است.

 

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، بزالل اسموتریچ، مدعی شده که، چون اسرائیل به جنگی وجودی ورود کرده، طولانی‌ترین و از نظر اقتصادی پرهزینه‌ترین در تاریخ اسرائیل است.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر