01 شهريور 1403 - 12:22
پوتین پس از امضای قرارداد‌های همکاری با چین:

شراکت روسیه و چین در حال به ثمر نشستن است

شراکت روسیه و چین در حال به ثمر نشستن است
رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، روابط بین کشورش و چین را ستایش کرد و مشتاق همکاری طولانی مدت بین دو کشور است.
کد خبر : ۱۶۶۰۴۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیروز چهارشنبه تایید کرد که "روابط تجاری روسیه و چین به لطف توجه دولت‌های دو کشور به روابط تجاری و اقتصادی با موفقیت در حال توسعه و رشد است. "

پوتین در دیدار با لی کیانگ، نخست‌وزیر چین، گفت که نتایج نشست سران دولت‌های روسیه و چین را دیده است که دو طرف به تفصیل درباره دامنه کامل همکاری‌های تجاری، اقتصادی و بشردوستانه بین مسکو و پکن گفتگو کردند.

رئیس جمهور روسیه افزود: «تعدادی توافقنامه همکاری دوجانبه با هدف همکاری دوجانبه منفعت امضا شد» و تأکید کرد که «مشارکت بین دو کشور در حال به ثمر نشستن است».

وی ادامه داد: دو کشور ما طرح‌ها و پروژه‌های مشترک بزرگی را در زمینه‌های اقتصادی و بشردوستانه آماده کرده‌اند و به امید همکاری‌های بلندمدت با چین هستند.

پکن و مسکو توافقنامه‌هایی را برای تقویت همکاری امضا کردند

در نشستی جداگانه، چین و روسیه قرارداد‌های همکاری متعددی را امضا کردند که حوزه‌هایی مانند سرمایه‌گذاری، آموزش، علم و فناوری و حمل‌ونقل بین‌مرزی کالا را پوشش می‌دهد. دو همسایه متعهد شدند که روابط دوجانبه را به سطوح جدیدی ارتقا دهند.

امضای این قرارداد‌ها در مسکو توسط نخست وزیر چین لی کیانگ و میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه برگزار شد؛ که هردو نخست وزیر به طور مشترک ریاست بیست و نهمین نشست منظم بین روسای دولت‌های چین و روسیه را بر عهده داشتند (این نشست از سال ۱۹۹۶ هر ساله برگزار می‌شود).

دو طرف توافق کردند که نقاط قوت دو کشور در همکاری عملی مکمل یکدیگر است و بر تلاش برای پیشبرد همکاری‌های متقابل در زمینه‌های سنتی و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های نوظهور مانند اقتصاد دیجیتال، بخش زیست دارویی و توسعه سبز تاکید کردند.


تقویت بنیان دوستی بین دو ملت چین و روسیه

به نوبه خود، نخست وزیر چین در این دیدار گفت که روابط چین و روسیه به رشد قابل توجهی دست یافته است، در همه زمینه‌ها انعطاف پذیر بوده است، در سال‌های اخیر به طور پیوسته پیشرفت کرده است و همکاری‌های دوجانبه در زمینه انرژی نیز حفظ شده است شاهد رشد کمی و کیفی همکاری در زمینه‌هایی مانند لجستیک، فضا و هوانوردی نیز بوده است.

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه نیز از کار موثر سازوکار‌های همکاری بین دولتی بین دو کشور قدردانی کرد و خاطرنشان کرد که روسیه آماده همکاری با چین برای ادامه تعمیق اعتماد متقابل و گسترش همکاری‌ها و هماهنگی نزدیک در امور جهانی برای حفاظت بهتر است.

به گفته میشوستین، بیش از ۹۰۰۰۰ دانش آموز در روسیه زبان چینی را مطالعه می‌کنند و تعداد سفر‌های گردشگری بین دو کشور در سال گذشته از یک میلیون نفر فراتر رفت و روسیه قصد دارد تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ این تعداد را "دوبرابر" کند.

گفتنی است که روابط روسیه و چین به ویژه در سطح اقتصادی، از جمله همکاری در زمینه‌های انرژی، هواپیما، ساخت ایستگاه‌های فضایی بین المللی، بخش فضایی و دیگر جنبه‌های همکاری استراتژیک شاهد توسعه چشمگیر است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر