05 شهريور 1403 - 11:08

هزاران نفر در اردن از ناامنی غذایی رنج می‌برند

هزاران نفر در اردن از ناامنی غذایی رنج می‌برند
برنامه جهانی غذا تعداد افرادی که از ناامنی غذایی در اردن رنج می‌برند را تا آوریل گذشته، ۶۶۴.۱ هزار نفر برآورد کرده است.
کد خبر : ۱۶۶۱۰۷

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا و به نقل از عمون، در گزارش برنامه جهانی غذا آمده است که تعداد ذینفعان پروژه‌های برنامه غذای جهانی در سال گذشته در اردن به ۱.۱ میلیون ذینفع رسیده است، در حالی که پیش از این بیش از ۳۶ میلیون نفر از این پروژه‌ها استفاده کرده بودند.

بر اساس این گزارش به نقل از روزنامه الغد، درصد آوارگانی که در کمپ‌ها از ناامنی غذایی رنج می‌برند، پس از کاهش کمک‌های این برنامه به آن‌ها افزایش یافت و این در نتیجه کاهش بودجه به ۲۱ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ است.

این گزارش تاکید کرد: منطقه شاهد افزایش قابل توجه نیاز غذایی بوده است، چرا که در سال گذشته با بی ثباتی شدید اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مواجه بوده است، در حالی که این برنامه قبلا به پنج وضعیت اضطراری که در منطقه فوران کرده بود پاسخ داده بود، که این وضعیت‌ها شامل: زلزله در ترکیه و سوریه. پناهندگان سودانی در مصر؛ هجوم پناهندگان و هجوم پناهندگان؛ سیل در لیبی؛ و غزه می‌باشد.

برآورد‌ها حاکی از آن است که در سال گذشته ۴۳ میلیون نفر از ناامنی غذایی رنج بردند و سالی که در نتیجه جنگ غزه و علیرغم کاهش تعداد افراد آسیب دیده، وضعیت امنیتی منطقه‌ای از نظر ناامنی غذایی در منطقه نسبت به سال ۲۰۲۲، بی ثبات‌تر است.


انتظار می‌رود از این مجموع، بیش از نیم میلیون نفر در غزه با شرایط فاجعه‌بار قحطی مانند (فاز ۵ IPC)، در بحبوحه تشدید تنش‌هایی که نوار غزه از سال گذشته شاهد آن بوده است، مواجه شوند.

علاوه بر این، بر اساس این گزارش، حدود ۱۱ میلیون نفر در منطقه در مرحله چهارم طبقه‌بندی موقت یکپارچه امنیت غذایی یا بالاتر (اضطراری) قرار دارند که نشان می‌دهد اثرات متوالی درگیری در غزه، بحران اقتصادی را تشدید کرده است.

در عین حال، بدتر شدن وضعیت بودجه، برنامه را مجبور کرده است تا کمک‌های حیاتی را در اولویت قرار دهد و پیامد‌های ناگواری برای جوامع آسیب دیده در سال‌های گذشته و کنونی داشته باشد، کمبود بودجه این برنامه را مجبور به کاهش جیره یا کاهش تعداد افراد دریافت کننده مواد غذایی کرده است.

عمده این کمک‌ها در مناطق عملیاتی شامل سوریه، یمن، لبنان، اردن و فلسطین است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر