06 شهريور 1403 - 11:03

آسوشیتدپرس: اقتصاد رژیم صهیونیستی در رنج است

آسوشیتدپرس: اقتصاد رژیم صهیونیستی در رنج است
آتش‌بس، بهترین راه برای جلوگیری از خسارت بیشتر برای رژیم صهیونیستی است.
کد خبر : ۱۶۶۱۶۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، با ادامه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و محاصره اشغالگران نوار غزه، نیرو‌های مسلح یمن همچنان به محاصره بنادر اشغالی فلسطین ادامه می‌دهند و همچنان بخش گردشگری با اختلال مواجه است که خسارات زیادی را به مردم وارد می‌کند.

آسوشیتدپرس آمریکایی خاطرنشان کرد که «پس از نزدیک به ۱۱ ماه جنگ با حماس، اقتصاد رژیم صهیونیستی در رنج است، در حالی که رهبران این کشور به حمله به غزه در بحبوحه خطر تشدید درگیری به یک درگیری گسترده‌تر ادامه می‌دهند».

این آژانس افزود: «علی‌رغم تلاش‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اشغالگر، برای رفع نگرانی‌ها با بیان اینکه خسارت اقتصادی فقط موقتی است، خونین‌ترین و مخرب‌ترین جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس به هزاران کسب‌وکار کوچک آسیب رسانده است.»

در اظهار نظر در این مورد، "برخی از اقتصاددانان برجسته می‌گویند که آتش بس بهترین راه برای جلوگیری از آسیب است. "

کارنیت فلوگ، رئیس پیشین بانک مرکزی رژیم صهیونیستی به آسوشیتدپرس گفت: «اقتصاد در حال حاضر از وضعیت عدم اطمینان شدید رنج می‌برد، و این به وضعیت امنیتی مرتبط است: جنگ چقدر طول خواهد کشید، چقدر شدید خواهد بود، و این سؤال که آیا بیشتر خواهد بود یا خیر؟»

وی تاکید کرد که «طولانی بودن جنگ و تهدید تشدید بیشتر با ایران و حزب‌الله، تأثیر شدیدی بر گردشگری دارد که اگرچه محرک اصلی اقتصاد نیست، اما به هزاران کارگر و کسب‌وکار کوچک آسیب رسانده است. "


یک مقام مسئول در یکی از بنادر این منطقه که نخواست نامش فاش شود به آسوشیتدپرس گفت: «با توجه به اینکه گروه حوثی در یمن کشتی‌های عبوری از کانال سوئز مصر را به خطر انداخته است، بسیاری از کشتی‌هایی که مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند، استفاده از بنادر رژیم صهیونیستی را به عنوان قطب اصلی متوقف کرده‌اند.»

وی افزود: بنادر رژیم صهیونیستی در نیمه اول سال نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش ۱۶ درصدی کشتیرانی بودند.

یعقوب شینین، اقتصاددان اسرائیلی با چندین دهه تجربه در مشاوره به نخست وزیران و وزارتخانه‌های دولتی رژیم صهیونیستی، گفت: هزینه کل جنگ می‌تواند به ۱۲۰ میلیارد دلار یا ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل برسد، که مقیاس وسیعی از فعالیت اقتصادی است.

در همین راستا، رسانه‌های اسرائیلی روز چهارشنبه به خسارات سنگین بندر اشدود رژیم صهیونیستی در نتیجه جنگ در نوار غزه پرداختند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این بندر گزارش مالی خود را منتشر کرد که بر اساس آن، نیمه اول سال جاری را با زیان مالی تقریباً ۲۷ میلیون شِکِل (۷۲۶۲۰۴۹ میلیون دلار) به پایان رساند که در مقایسه با سودی که در سال اول به حدود ۷۱.۲ میلیون شِکِل رسید.

درآمد‌ها نیز در مجموع به حدود ۴۶۱.۴ میلیون شِکِل کاهش یافت، در حالی که در سال گذشته تقریباً ۵۳۵.۳ میلیون شِکِل بود.

این بندر در مقایسه با سود عملیاتی حدود ۵۸ میلیون شِکِل در نیمه اول سال ۲۰۲۳، زیان عملیاتی حدود ۶۰ میلیون شِکِل را ثبت کرد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر