18 شهريور 1403 - 10:35
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

کمک موثر بازار ارز توافقی به بورس و صادرات کشور/ حمایت بانک مرکزی امید دوباره‌ای برای بازار سرمایه است

کمک موثر بازار ارز توافقی به بورس و صادرات کشور  حمایت بانک مرکزی امید دوباره‌ای برای بازار سرمایه است
کارشناس بازار‌های مالی گفت: راه‌اندازی بازار ارز توافقی یکی از خبر‌های خوبی است که می‌تواند بازار سهام را تکان دهد.
کد خبر : ۱۶۶۳۸۴

مصطفی صفاری؛ کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به تزریق ۱۰ همت به بورس اظهار کرد: یکی از مشکلات بازار سرمایه مسئله نقدینگی است و با تزریق ۱۰ همت پول از سیستم بانکی که اخیرا بانک مرکزی مصوب کرده است، صف‌های فروش جمع خواهد شد.

وی با بیان اینکه تزریق این منابع اقدامی مثبت، اما موقت برای رشد بازار سرمایه خواهد بود، تاکید کرد: آنچه در بلند مدت به رشد بازار سرمایه کمک می‌کند این است که جلسات هیات دولت با کابینه جدید تشکیل و در این جلسات ساختار بازار سرمایه اصلاح شود، به طوری که به اصطلاح دولت دست خود را از جیب شرکت‌های بورسی خارج کند.

این کارشناس بازار‌های مالی تصریح کرد: برای اینکه بازار سرمایه به رشد مداوم دست یابد، نیاز به امید دارد که اگر این مسیر شکل بگیرد، شاخص کل، روند صعودی را شروع خواهد کرد؛ بنابراین آنچه که بازار سهام به آن نیاز دارد امید است که تزریق نقدینگی در کوتاه مدت به افزایش امید کمک می‌کند. البته میزان تزریق شده بهتر بود که بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد، اما برای ایجاد انگیزه در فعالان بازار خوب است.

صفاری افزود: یکی از خبر‌های بسیار خوبی که می‌تواند بازار سهام را تکان دهد، راه‌اندازی بازار ارز توافقی است. در این مکانیزم باتوجه به اینکه بسیاری از کالا‌های وارداتی با ارز مبادله‌ای معامله می‌شوند و از طرف دیگر شرکت‌ها ارز صادراتی خود را می‌توانند با نرخ ارز بازار توافقی به فروش برسانند، بسیار موثر و ارزشمند خواهد بود؛ چراکه نرخ ارز بازار توافقی نرخی نزدیک به بازار آزاد و غیردستوری است.

این کارشناس بازار‌های مالی تصریح کرد: در این شرایط صرفه صادرات بیشتر و سودآوری شرکت‌های بورسی تقویت می‌شود، بنابراین بازار ارز توافقی در درجه اول قیمت سهام‌ها را به صورت بنیادی رشد می‌دهد و در ادامه، این رشد بنیادی موجب صعودی شدن شاخص کل بازار سرمایه خواهد شد.

وی یادآور شد: از دیگر مزایای بازار ارز توافقی این است که رانت‌های ارزی را از بین برده و ارزآوری به کشور را تقویت می‌کند.

صفاری در پایان تاکید کرد: راه اندازی بازار ارز توافقی نسبت به تزریق نقدینگی به بورس تاثیر مداوم و بنیادی‌تری در بازار سهام دارد و فعالان بازار استقبال زیادی از بازار ارز توافقی خواهند داشت.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها