20 شهريور 1403 - 16:22
رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

رابطه دولت، شبکه بانکی و مجلس با بانک مرکزی باید اصلاح شود

رابطه دولت، شبکه بانکی و مجلس با بانک مرکزی باید اصلاح شود
با توجه به تصویب قانون جدید بانک مرکزی، اداره آموزش این نهاد باید برنامه‌ای تخصصی درباره این قانون تدارک ببینند.
کد خبر : ۱۶۶۵۰۸

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ اکبر کمیجانی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در ادامه همایش بانکداری اسلامی تاکید کرد: زمانی که قانون بانکداری بدون ربا تصویب و اجرا شد تلاش‌های بسیاری برای جا انداختن مفهوم بانکداری بدون ربا صورت گرفت؛ اما هنوز بعد از سه دهه کاستی‌های زیادی وجود دارد.

وی افزود: با تصویب قانون جدید بانک مرکزی بهتر است اداره آموزش بانک مرکزی برنامه‌ای تخصصی درباره این قانون تدارک ببینند. ۲.۸ واحد درصد از ۸ درصد رشد اقتصادی در برنامه پنج ساله به بهبود بهره وری اختصاص داده شده و آموزش عنصری است که به بهره وری کمک می‌کند.

کمیجانی گفت: کشور ما از بانکداری بین المللی به علت تحریم‌ها دور ٱفتاده؛ بنابراین در محتوای آموزش‌های تخصصی توجه به استاندار‌های بین المللی مهم است که با همت دولت چهاردهم و تجدید قوایی که صورت گرفته امیدواریم گشایشی در این حوزه صورت بگیرد.

وی افزود: با گشایش بین المللی آشنایی نیروی انسانی با استاندار‌های بین المللی بیشتر می‌شود. یکی از وظایف اصلی موسسه آموزش عالی بانکداری تربیت نیروی انسانی است.

رئیس اسبق بانک مرکزی بیان کرد: ناترازی بانک‌ها از سالیان گذشته به علت کج فهمی از نهاد بانکی شکل گرفته و بار مالی که بر دوش بودجه سنواتی بوده باعث کسری شده البته از نظر حسابداری تعادلی در بودجه ایجاد می‌شود؛ اما در عمل متفاوت است و کسری بودجه باعث ورود دولت به حریم شبکه بانکی می‌شود.

وی افزود: بانک‌ها دچار کمبود سرمایه و‌ ضعف در استاندار‌های سرمایه هستند. همچنین به آن‌ها تکالیف سنگینی تحمیل شده و این تکالیف سنگین که خارج از توان نظام بانکی است به بانک مرکزی سرازیر می‌شود.

کمیجانی بیان کرد: تورم یکی از مهمترین معضل‌های اقتصادی است و تا زمانی که رابطه مالی دولت، شبکه بانکی و مجلس با بانک مرکزی اصلاح نشود بهبودی در تورم رخ نمی‌دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها