20 شهريور 1403 - 16:56
معاون نظارت بانک مرکزی:

ایران دارای بیشترین نهاد‌های نظارتی است/ نظارت قوی باید در کنار محیط کنترلی مناسب باشد

ایران دارای بیشترین نهاد‌های نظارتی است  نظارت قوی باید در کنار محیط کنترلی مناسب باشد
معاون تنظیم‌گری و نظارت بانک مرکزی گفت: ایران جز کشور‌هایی است که بیشترین نهاد‌های نظارتی را دارد.
کد خبر : ۱۶۶۵۱۷

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ فرشاد محمدپور؛ معاون تنظیم گری و نظارت بانک مرکزی در سی‌ و چهارمین همایش بانکداری اسلامی تاکید کرد: در دنیا ساختار‌های کنترل داخلی متنوعی وجود دارد. ادبیات کنترل داخلی از دهه ۷۰ در دنیا جدی و از دهه ۹۰ نیز در ایران مطرح شد. نظارت یکی از اجزای کنترل‌های داخلی است.


وی افزود: مفهوم نظارت، در داخل مفهوم بزرگتری تحت عنوان کنترل داخلی قرار دارد؛ پذیرفته شده‌ترین چارچوب کنترل داخلی کوزو است.

محمد پور بیان کرد: بعد از بحران‌هایی که اتفاق می‌افتد شاهد نظام‌های کنترل داخلی خواهیم بود. ارتباط چارچوب کنترل داخلی با موضوع نظارت را باید مورد بررسی قرار دهیم. قانون کوزو پنج جز دارد که شامل نظارت، اطلاعات، ارتباطات، ارزیابی و فعالیت‌های کنترلی می‌شود که در نسخه ۱۹۹۲ نظارت در اولویت قرار داشت.


وی افزود: در سال ۲۰۱۳ جز نظارت از اولین مورد به آخرین مورد تغییر کرد و کلی مقاله در مورد این تغییر نوشته شد. در دنیا مهم‌ترین جز در کنترل داخلی محیط است، تمامی کشور‌ها به این نتیجه رسیده اند که اول باید افراد در جای درست قرار گیرند و محیط کنترلی مناسب باشد و بعد به موضوع نظارت پرداخت.

محمدپور گفت: ایران جز کشور‌هایی است که بیشترین نهاد‌های نظارتی را دارد و اعتبار زیادی برای نظارت قائل شده است. به هر میزان که فعالیت‌های نظارتی قوی باشد، اما محیط کنترلی مناسب نباشد، نتیجه‌ای نخواهیم گرفت؛ بنابراین با نظارت نمی توان کم و کاستی‌های محیط را جبران کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها