25 شهريور 1403 - 14:34

چین با افزایش تعرفه گمرکی خودرو‌های برقی در آمریکا مخالفت کرد

چین با افزایش تعرفه گمرکی خودرو‌های برقی در آمریکا مخالفت کرد
وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که پکن به شدت با لغو تعرفه‌های آمریکا بر واردات چینی‌ها مخالف است.
کد خبر : ۱۶۶۶۵۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، چین در بیانیه‌ای از واشنگتن خواست فوراً آنچه را «نقض» توصیف کرده اصلاح کند و همه عوارض گمرکی که بر کالاهایش وضع کرده را لغو کند.

این بیانیه افزود: چین اقدامات لازم را برای دفاع قاطعانه از منافع شرکت‌های چینی انجام خواهد داد.

این رخداد یک روز پس از آن صورت گرفت که واشنگتن از اعمال افزایش عوارض گمرکی بر میلیارد‌ها دلار کالا‌های چینی به میزان ۱۰۰ درصد برای خودرو‌های برقی و ۲۵ درصد برای باتری‌های آن‌ها خبر داد تا ظرف دو هفته آینده اجرایی شود.

در ماه مه، کاخ سفید افزایش قابل توجهی را در هزینه‌ها برای بخش‌های کلیدی، از جمله وسایل نقلیه الکتریکی، نیمه هادی ها، باتری‌ها و پنل‌های خورشیدی اعلام کرد که این واکنش خشم پکن را برانگیخت.

در ماه مه گذشته، وزارت بازرگانی چین تعرفه‌های جدید را محکوم کرد و آن‌ها را «دستکاری سیاسی» خواند و از ایالات متحده خواست تا فوراً این اقدامات را لغو کند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، اقدام آمریکا در آن زمان را «نمونه کلاسیک قلدری» توصیف کرد و از تلاش ایالات متحده برای حفظ هژمونی یکجانبه انتقاد کرد.


وانگ یی همچنین از جامعه جهانی خواست تا با تعرفه‌های آمریکا مخالفت کند و گفت: جامعه بین المللی باید از آمریکا بخواهد که از ایجاد مشکلات جدید دست بردارد.

افزایش تعرفه‌های گمرکی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده انجام می‌شود که طی آن جمهوری خواهان و دموکرات‌ها به طور یکسان به دنبال ابراز موضع سخت در قبال چین با توجه به شدت فزاینده رقابت بین دو کشور هستند.

کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده گفت که افزایش نهایی "سیاست‌ها و شیوه‌های مضر PRC را هدف قرار می‌دهد که بر کارگران و مشاغل آمریکایی تأثیر می‌گذارد. "

علاوه بر افزایش عوارض گمرکی از سال جاری، دفتر نماینده تجاری ایالات متحده همچنین تأیید کرد که اعمال ۵۰ درصد عوارض بر نیمه هادی‌ها (افزایش قابل توجهی نسبت به قبل) در سال ۲۰۲۵ اجرایی خواهد شد.

این اقدامات پس از بررسی تعرفه‌های اعمال‌شده در دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، که تعرفه‌هایی را بر محصولات چینی به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد، انجام شد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر