26 شهريور 1403 - 16:51

چین و اروپا به‌ دنبال کاهش تنش‌های تجاری

چین و اروپا به‌ دنبال کاهش تنش‌های تجاری
چین و اتحادیه اروپا در مذاکراتی کلیدی به دنبال کاهش تنش‌های تجاری و یافتن راه‌حل‌های مشترک هستند.
کد خبر : ۱۶۶۷۱۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از یورونیوز، چین و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی مذاکرات در شرایط تشدید تنش‌های تجاری هستند. در همین رابطه، آخر هفته، وزیر بازرگانی چین، وانگ ونتائو، با روبرتو واواسوری، رئیس انجمن صنعت خودروی ایتالیا، در تورین دیدار کرد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت بازرگانی چین، دو طرف نظرات خود را درباره تحقیق اتحادیه اروپا در مورد یارانه‌های دولتی چین برای خودرو‌های برقی و همچنین همکاری بین صنایع خودرو‌های برقی چین و ایتالیا تبادل کردند.

این دیدار پیش از یک رویداد کلیدی در تاریخ ۱۹ سپتامبر انجام شد، زمانی که وانگ قرار است به اروپا سفر کند و با کمیسیونر تجارت اتحادیه اروپا، والدیس دمبروفسکیس، ملاقات کند تا در مورد تشدید تنش‌های تجاری بین چین و اتحادیه اروپا گفتگو کنند.

کمیسیون اتحادیه اروپا (EC)، پیشنهاد وضع تعرفه‌های اضافی تا سقف ۳۵.۳ درصد بر واردات خودرو‌های برقی چینی را مطرح کرده است و نگرانی‌ها را درباره «یارانه‌های ناعادلانه» پکن برای خودرو‌های برقی ساخت چین که می‌تواند به تولیدکنندگان محلی آسیب برساند، اعلام کرده است.

پکن نیز در پاسخ، تشدید تحقیقات خود در مورد واردات مواد غذایی و نوشیدنی‌های اروپایی را پیگری کرده است.

با این حال، تحولات اخیر نشان می‌دهد که هم چین و هم اتحادیه اروپا تمایل خود را برای کاهش تنش‌های تجاری فزاینده ابراز کرده‌اند.

مذاکرات آتی میان مقامات چینی و اتحادیه اروپا از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند در حل تنش‌ها مؤثر باشد.

در جدیدترین تحولات، اتحادیه اروپا تعرفه‌های پیشنهادی بر واردات خودرو‌های برقی ساخت چین را کاهش داده است، که تسلا بزرگ‌ترین بهره‌بردار از این تغییرات است. تعرفه بر تسلا‌های ساخت چین به ۷.۸ درصد از ۹ درصد کاهش یافته است، که پیش از آن نیز از ۲۰.۸ درصد در ماه گذشته کاهش یافته بود.

تعرفه‌های مربوط به جیلی به ۱۸.۸ درصد از ۱۹.۳ درصد کاهش یافته است، در حالی که تعرفه‌های مربوط به SAIC و شرکت‌هایی که با تحقیقات اتحادیه اروپا همکاری نکرده‌اند به ۳۵.۳ درصد از ۳۶.۳ درصد کاهش یافته است.

با این حال، تعرفه بر برند چینی پرفروش، BYD، بدون تغییر در ۱۷ درصد باقی مانده است.

این تعرفه‌های اضافی به تعرفه ۱۰ درصد موجود بر واردات خودرو‌های برقی چین افزوده می‌شود.

تعرفه‌ها نیاز به تأیید کشور‌های عضو اتحادیه اروپا دارند

تعرفه‌های جدید اتحادیه اروپا باید تا تاریخ ۳۱ اکتبر به تصویب اکثریت جمعیت، یعنی ۱۵ از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، برسند. در صورت تصویب، این تعرفه‌های جدید به مدت پنج سال معتبر خواهند بود.

در پاسخ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین اظهار داشت: چین آماده است تا به‌منظور ترویج توسعه سالم و پایدار روابط اقتصادی و تجاری چین و اتحادیه اروپا، به همکاری نزدیک با آن‌ها ادامه دهد تا بتوان به راه‌حلی زودهنگام دست یافت که به منافع مشترک هر دو طرف خدمت کند و با قوانین سازمان جهانی تجارت (WTO) سازگار باشد

در همین راستا، نخست‌وزیر اسپانیا، پدرو سانچز، هفته گذشته به چین سفر کرد که به‌عنوان تلاشی برای کاهش تنش‌های تجاری بین دو کشور انجام شد. رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، گفت که این سفر نقش سازنده‌ای در بهبود روابط میان چین و اتحادیه اروپا داشته است.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر