27 شهريور 1403 - 09:57
در نشست تحلیلی قانون برنامه هفتم مطرح شد:

نیاز ۱۶۰ همتی برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی در سال جاری/ استقراض دولتی در قالب اوراق مالی اسلامی ساماندهی می‌شود

نیاز ۱۶۰ همتی برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی در سال جاری  استقراض دولتی در قالب اوراق مالی اسلامی ساماندهی می‌شود
بالغ بر ۱۶۰ همت به منابع نیاز داریم تا افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اتفاق بیفتد، اما هیچ منابعی در قانون دیده نشده است.
کد خبر : ۱۶۶۷۲۷

به گزارش خبرنگار ایبنا، محمدجواد شریف زاده؛ معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی در نشست تحلیلی قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و نظام بانکداری با بیان اینکه در چند ماه اخیر قانون بانک مرکزی لازم الاجرا شد و برنامه هفتم پیشرفت کشور هم ابلاغ شده و دستگاه‌های مختلف مکلفند قانون را اجرا کنند، گفت: نقطه ضعف برنامه هفتم در حوزه بانکی این است که نگاه توسعه‌ای ندارد، هرچند این قانون مربوط به توسعه است و نظارتی نیست و این چیزی که نوشته شده برای رفع نیاز‌های نظارت بانک مرکزی است و مقدمات توسعه کشور در این قانون پرداخته نشده.


وی ادامه داد: این قانون در انتهای ماده ۸، دولت در پایان سال اول برنامه در مورد ایجاد بانک‌های توسعه بخشی مکلف شده تا آن را به تصویب هیئت وزیران برساند و تاکید شده افزایش سرمایه بانک‌های دولتی مهم است.


معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی افزود: ما پیش بینی کردیم برای سال جاری بالغ بر ۱۶۰ همت به منابع نیاز داریم تا افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اتفاق بیفتد و سوال اینجاست که این مقدار از کجا باید بیاید و هیچ چیزی در قانون دیده نشده است.


شریف زاده اظهار داشت: یکی از نقاط مثبت این قانون، ساز و کاری است که در ماده ۱۰ دیده شده که ظرف سه ماه از اجرای قانون، ۲۵۰ همت از بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها تبدیل به اوراق شود که به بهبود ساختار مالی بانک‌ها کمک می‌کند، البته مطالبات ریالی بانک‌ها از دولت عدد بزرگ تری است، ولی همین ۲۵۰ همت هم یک گام به جلو است.


معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: در بند ب ماده ۱۰ آمده که از زمان لازم الاجرا شدن قانون، هرگونه استفاده دولت از منابع بانکی باید در قالب اوراق مالی اسلامی صورت بگیرد، نرخ و سررسید اوراق مشخص است و از این نظر اتفاق خوبی افتاده است، نکته مثبت دیگر در ماده ۸، ذیل بند ت، بحث مالکیت واحد است و به صندوق ضمانت سپرده‌ها اجازه داده اند تا سهام مازاد را بفروشند.


وی در پایان سخنان خود بیان کرد: اگر بانکی به فرایند گزیر وارد شد، در ماده ۸ پیش بینی شده بانک مرکزی می‌تواند در صورت تشخیص تقصیر، از دارایی‌های سهامدار و مالک هم می‌تواند استفاده و زیان را جبران کند.

 

انجماد دارایی بانک‌ها یکی از چالش‌های نظام بانکداری

 

در ادامه مراسم، امیرمسعود رزازان؛ عضو هیئت مدیره بانک ملی با بیان اینکه فرض کنید هدف گذاری‌هایی در برنامه هفتم رخ داده و همین اهداف را در برنامه‌های ششم هم داشتیم که محقق نشده است، گفت: با وجود شرایط فعلی زیرساخت ها، قوانین و مقررات و عدم توجه به ریشه ها، بعید می‌دانم برنامه هفتم محقق شود.


وی افزود: مثلا در بخشی از برنامه گفته شده بانک‌ها باید افزایش سرمایه دهند که اصولا اگر این موضوع محقق نشود، سرمایه‌های مردم به باد می‌رود.


رزازان ادامه داد: به نظر من نرخ گذاری نادرست در هزینه پول وجود دارد، وقتی نرخ بهره در اقتصاد بالاتر است و بگوییم پایین بیاید و نرخ گذاری نامناسب انجام دهیم، باعث ایجاد فساد می‌شود. با نرخ گذاری امکان ندارد که بانک‌ها سود ده شوند.


وی در پایان اظهار داشت: اولین موضوعی که باید مدیریت شود، مدیریت ریسک نرخ بهره است. بانکی که با ۲۰ هزار نفر می‌توان اداره کرد، با ۳۰ هزار نفر اداره می‌شود، باید به تکالیف سنگینی که در نظام بانکی ابلاغ می‌شود، توجه کنیم و انجماد دارایی بانک‌ها یکی از چالش‌های نظام بانکداری است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر