رئیس کل بانک مرکزی عراق:

برنامه عراق برای حذف صفر‌های دینار/ وابستگی به دلار آمریکا کاهش یافت

برنامه عراق برای حذف صفر‌های دینار  وابستگی به دلار آمریکا کاهش یافت
رئیس کل بانک مرکزی عراق گفت: بانک مرکزی عراق وابستگی خود به دلار آمریکا را در معاملات تجاری کاهش داده است.
کد خبر : ۱۶۶۸۵۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، علی محسن العلاق، رئیس کل بانک مرکزی عراق گفت: بانک مرکزی عراق وابستگی خود به دلار آمریکا را در معاملات تجاری کاهش داده است.

وی افزود: پروژه حذف صفر‌ها در عراق در حال بررسی و مطالعه در بانک است.

کشور‌ها برای ارزیابی مجدد پول ملی و ساده سازی مبادلات مالی، صفر‌ها را از ارز حذف می‌کنند که این امر با حذف تعداد مشخصی از صفر‌ها از ارزش اسمی پول اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود تورم کمتر و باثبات‌تر به نظر برسد.

العلاق در گفت و گوی گسترده با الجزیره نت تایید کرد: بانک مرکزی با تعدیل برخی سیاست‌های پولی در راستای شرایط بین المللی و افزایش اعتماد به دینار عراق و جلوگیری از کاهش شدید ارزش آن، به چالش‌های اقتصادی جهانی مانند افزایش قیمت انرژی و مواد خام پاسخ داد.

وی همچنین تأیید کرد که بانک مرکزی عراق ذخایر ارزی و طلای خود را افزایش داده است تا وضعیت مالی و ثبات مالی کشور را افزایش دهد تا توانایی آن برای مقابله با بحران‌های اقتصادی احتمالی را افزایش دهد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

برای مقابله با بحران افزایش قیمت دلار در برابر دینار عراق و کاهش فاصله قیمت رسمی و بازار سیاه چه اقداماتی انجام داده اید؟

بانک مرکزی عراق مکانیسم‌های جدیدی را برای پوشش حساب‌های بانکی محلی که توسط فرستندگان آن‌ها نگهداری می‌شود، علاوه بر دلار، به ارز‌های دیگر (یوآن چین، روپیه هند، یورو و درهم امارات) ایجاد کرد که وابستگی به پول ایالات متحده را در معاملات تجاری کاهش داد. مشتریان این بانک ها، با بانک مرکزی به دنبال برداشت نقدینگی مازاد در اقتصاد هستند که بر نرخ ارز فشار وارد می‌کند و مانع از رشد نامطلوب ارز صادراتی می‌شود.

وضعیت ذخایر ارزی کشور چگونه است؟


ذخایر ارزی ابزاری است که همه بانک‌های مرکزی برای حفظ ثبات نرخ ارز داخلی در برابر ارز‌های خارجی و همچنین محدود کردن مواجهه با بحران‌های خارجی از طریق حفظ نقدینگی به ارز خارجی برای جذب شوک‌ها در مواقع بحران استفاده می‌کنند.

بانک مرکزی عراق دارای سطحی از ذخایر است که آن را قادر می‌سازد تا به این ثبات دست یابد و انعطاف کافی برای پاسخگویی به تقاضای ارز‌های خارجی برای پاسخگویی به الزامات تراز پرداخت‌ها و سایر تعهدات را برای آن فراهم می‌کند.

بر اساس آخرین داده‌ها در مورد سطح کفایت ذخایر خارجی، ذخایر ارزی بانک مرکزی عراق ۸۳.۶۲ درصد از حجم پول را به معنای کلی آن پوشش می‌دهد، یعنی هزینه واردات ۱۵ ماهه را پوشش می‌دهد. نسبت استاندارد بین المللی ۲۰ درصد است که واردات ۶ ماهه را پوشش می‌دهد.

با وجود این، مدیریت ذخایر خارجی با توجه به ماهیت اقتصادی هر کشور و شرایط اقتصادی و ژئوپلیتیکی که تجربه می‌کند با چالش‌های جهانی و محلی مواجه است.


برجسته‌ترین کمک‌های بانک مرکزی عراق در حمایت از اقتصاد عراق چیست؟


بانک مرکزی با تعدیل برخی سیاست‌های پولی در راستای شرایط بین المللی و افزایش اعتماد به دینار عراق و جلوگیری از کاهش شدید ارزش آن، به چالش‌های اقتصادی جهانی مانند افزایش قیمت انرژی و مواد خام پاسخ داد.

بانک مرکزی برای مقابله با فشار‌های تورمی ناشی از تغییرات قیمت‌های جهانی و تقاضای داخلی، نرخ بهره را افزایش داد و دستورالعمل‌های جدیدی را برای کنترل نقدینگی نقدی به بانک‌های عراقی صادر کرد.

بانک مرکزی عراق ذخایر ارزی و طلای خود را برای بهبود وضعیت مالی و ثبات مالی کشور افزایش داد.

این بانک همچنین برنامه‌ها و ابتکاراتی را با هدف افزایش شمول مالی، از جمله افزایش گسترش بانک‌های دیجیتال و خدمات مالی آنلاین، راه اندازی کرد.

همچنین با ارائه وام‌های نرم و برنامه‌های مالی ویژه با هدف حمایت از بخش‌های تولیدی و در عین حال تداوم تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، نقش مهمی در تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی و عمرانی ایفا کرد.

آیا بخش بانکی در عراق تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه برخی بانک‌ها قرار گرفته است؟

تحریم‌های اعمال‌شده علیه بانک‌ها مربوط به تصمیم‌گیری برای جلوگیری از معامله با دلار است، زیرا بانک‌ها در فهرست تحریم‌های صادره از سوی اداره کنترل دارایی‌های خارجی قرار نگرفتند، بنابراین فعالیت بانک‌ها با توجه به شرایط موجود ادامه دارد.

با توجه به وضعیت بخش بانکداری عراق، این بخش در حال تجربه ثبات است، زیرا بانک‌های دولتی هنوز حدود ۷۹ درصد از دارایی‌های کل بخش بانکی را تشکیل می‌دهند، در حالی که این رقم برای بانک‌های خصوصی ۲۱ درصد است.

آیا محدودیتی برای استفاده بانک از وجوه خود در ایالات متحده وجود دارد؟

با در نظر گرفتن اعمال استاندارد‌های بین المللی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در نقل و انتقالات خارجی، هیچ محدودیتی در تراز‌های ما در ایالات متحده وجود ندارد.

دلایل پایین بودن میزان استفاده از کارت‌های بانکی در عراق نسبت به کشور‌های همسایه چیست؟

دلایل اصلی کاهش استفاده از کارت‌های بانکی در عراق وجود دارد که بارزترین آن‌ها ترجیح بسیاری از عراقی‌ها برای استفاده از پول نقد در تراکنش‌های روزانه خود به دلیل آداب و رسوم و سنت‌های رایج است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر