14 مهر 1403 - 15:00

ریزش ۱۴۰۰ تومانی دلار آزاد/ دست خریداران می‌لرزد

ریزش ۱۴۰۰ تومانی دلار آزاد  دست خریداران می‌لرزد
نرخ ارز که این روز‌ها نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، در ۴۸ ساعت گذشته حدود ۱۴۰۰ تومان کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۶۷۲۹۸

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ بازار ارز این روز‌ها به دلیل تنش‌های منطقه‌ای تا حدودی نوسانی شده است. اگرچه دامنه نوسانات نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده، اما باز هم برخی دلالان تلاش می‌کنند از التهاب موجود سودی کسب کنند.

در یک هفته اخیر در پی همین جو روانی شکل گرفته، قیمت دلار آزاد از حوالی ۶۰ هزار تومان افزایش یافت و مدت کوتاهی به کانال ۶۴ هزار تومان هم نزدیک شد، اما بلافاصله تغییر روند داد و با کاهش ۱۴۰۰ تومانی از روز پنجشنبه به این سو، به کانال ۶۲ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

به اعتقاد صاحبنظران بازار، خطبه‌های رهبر انقلاب که دیروز در نماز جمعه تهران ایراد شد، مانند آب سردی بر آتش بازار ارز بود. این بیانات علیرغم ترسیم خطوط قرمز و مواجهه با صهیونیست‌ها، نوعی اطمینان و آرامش و را هم به جامعه تزریق کرد.

از طرفی برخی منابع خبری گفته‌اند که بازارساز از امروز مداخله سنگین ۱۰۰ میلیون درهمی را در دبی آغاز کرده که باعث کاهش نرخ درهم و به تبع آن دلار در بازار تهران شده است.

مشاهدات میدانی از بازار ارز تهران هم نشان می‌دهد خریداران دست نگه داشته‌اند تا تکلیف بازار معلوم شود. تجربه رفت و برگشت قیمت‌ها در شوک‌های ۶ ماه اخیر همچون عملیات وعده صادق ۱، شهادت رئیس جمهور، ترور شهید هنیه و سید حسن نصرالله باعث شده فعالان بازار رفتار منطقی‌تری از خود بروز بدهند و نوسان قیمت‌ها را با دقت بیشتری رصد کنند.

بازار‌های مختلف کشور بویژه بازار ارز این روز‌ها به طور طبیعی فراز و نشیب زیادی دارند و با هر خبر ضد و نقیضی بالا و پایین می‌روند و دلالان هم با سوءاستفاده از این فضا و تولید اخبار جعلی و دامن زدن به هر خبر منفی، سعی می‌کنند اجازه ندهند نرخ‌ها رو به پایین بشکند. در این وضعیت مردم باید مراقب باشند در دام خبرسازی‌ها نیفتند و متضرر نشوند.

غلامرضا مرحبا؛ نماینده سابق مجلس در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: تجربه به ما ثابت کرده که افزایش نرخ ارز اگر به دلیل تنش‌های سیاسی صورت بگیرد موقتی و گذراست و با شناختی که از عملکرد بانک مرکزی در موارد مشابه داریم؛ امیدوار هستیم نرخ ارز زودتر روند اصلاحی خود را شروع کند.

وی درباره نقش دلالان در افزایش نرخ ارز تاکید کرد: در شرایط فعلی نباید به صحبت دلالان و سفته بازان توجه کنیم؛ چون این ذینفعان صلاحیتی ندارند که در مورد ارز صحبت کنند و به جای آن باید به اقدامات بانک مرکزی اعتماد داشته باشیم تا بازار ارز به ثبات برگردد.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم درباره وضعیت این روز‌های بازار ارز گفته است: عده‌ای در بازار وجود دارند که کارشان سوداگری در ارز است که نقش عمده جوسازی و فضاسازی در اقتصاد و بازار برعهده آنهاست. این سوداگران منتظر حوادثی سیاسی و نظامی هستند تا تقاضا را بالا ببرند و از این طریق به افزایش نرخ دامن بزنند، این افراد زندگی شان بر پایه بالا و پایین رفتن نرخ ارز استوار است و به دنبال سود و منافع شخصی خود هستند.

وی افزود: تغییرات نرخ ارز پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل کوتاه مدت و زودگذر بوده و این تغییر نرخ‌ها به دلیل همین نرخ سازی سوداگران است و بر اساس واقعیت‌های اقتصادی کشور نیست.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اشاره کرد: بر اساس واقعیت‌های اقتصادی نرخ ارز در دامنه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان قرار دارد که اگر دقیق‌تر بخواهم در این حوزه صحبت کنم نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۵۵ هزار تومان هم می‌تواند قرار گیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر