بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را ۵۰ درصد تعیین کرد

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را ۵۰ درصد تعیین کرد
بانک مرکزی ترکیه به سیاست انقباض پولی خود پایبند است.
کد خبر : ۱۶۷۶۷۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را بدون تغییر در ۵۰ درصد نگه داشت، اما هشدار داد که داده‌های اخیر عدم اطمینان در مورد تورم را افزایش داده است که نشانه‌ای از تمایل به انقباض پولی پیش از انتظارات برای شروع چرخه تسهیل در سیاست‌های پولی در ماه‌های آینده است.

کمیته سیاست این بانک گفت: "در ماه سپتامبر، مسیر زیربنایی تورم افزایش جزئی را ثبت کرد و عدم اطمینان پیرامون سرعت بهبود تورم با توجه به داده‌های دریافتی افزایش یافت. "

آخرین باری که بانک نرخ‌های بهره کلیدی را افزایش داد، در ماه مارس بود، زمانی که آن را ۵۰۰ واحد پایه افزایش داد و به یک چرخه قوی انقباض پولی پایان داد که در ژوئن سال گذشته برای مبارزه با تورم شدید فزاینده آغاز شد.

اما از ماه گذشته به نظر می‌رسد بانک مرکزی با کنار گذاشتن سیگنال برای انقباض بیشتر پولی، راه را برای کاهش احتمالی نرخ بهره هموار می‌کند.

اما پس از آنکه تورم ماهانه در سپتامبر گذشته با سرعتی حدود ۳ درصد افزایش یافت، نظرسنجی رویترز نشان داد که تحلیلگران پیش بینی می‌کنند این بانک تا دسامبر یا ژانویه آینده قبل از شروع چرخه تسهیل پولی احتمالی صبر کند.

تورم سالانه پس از رسیدن به اوج ۷۵ درصدی در ماه می‌گذشته، برای اولین بار در آن چرخه به ۴۹.۴ درصد کاهش یافت.

قابل ذکر است که نرخ ارز در ترکیه چند ماه است که ثابت بوده و دلار با اندکی افزایش به ۳۴.۱۵ لیر و یورو به ۳۷.۲۱ لیر رسیده است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر