This is a modal window.
به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا و به نقل از CNBC، بر اساس نظرسنجی دانشگاه میشیگان که روز جمعه منتشر شد، با شدت گرفتن نگرانیها در باره تورم در آمریکا، شاخص احساسات مصرفکنندگان (Consumer Sentiment) در ماه مارس کاهش یافت و این کاهش بیش از حد انتظار بود.
نتایج نهایی این نظرسنجی که یکی از شاخصهای مهم برای ارزیابی وضعیت مصرفکنندگان است، عدد ۵۷.۰ را برای این ماه نشان میدهد که نسبت به فوریه ۱۱.۹ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۸.۲ درصد کاهش داشته است. اقتصاددانانی که در نظرسنجی داوجونز شرکت کرده بودند، انتظار داشتند که این عدد ۵۷.۹ باشد.
این سومین کاهش متوالی در این شاخص بود و در میان گروههای مختلف حزبی و درآمدی گسترش یافت. جوآن هسو، مدیر این نظرسنجی، اظهار داشت: مصرفکنندگان همچنان نگران تأثیرات احتمالی سیاستهای اقتصادی فعلی هستند.
علاوه بر نگرانیها درباره وضعیت کنونی، شاخص انتظارات مصرفکنندگان (Consumer Expectations) در این نظرسنجی به ۵۲.۶ سقوط کرد که نسبت به ماه گذشته ۱۷.۸ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴، حدود ۳۲ درصد کاهش داشته است.
ترس از تورم ناشی از طرحهای تعرفهای دونالد ترامپ، عامل اصلی این کاهش بود. شرکتکنندگان در نظرسنجی انتظار دارند که نرخ تورم در سال آینده به ۵ درصد برسد، که ۰.۱ واحد درصد بالاتر از پیشبینیهای اواسط ماه و ۰.۷ واحد درصد بیشتر از فوریه است. همچنین، در افق پنجساله، تورم ۴.۱ درصد پیشبینی شده است که برای اولین بار از فوریه ۱۹۹۳ تاکنون، این عدد از ۴ درصد عبور کرده است.
این گزارش در همان روزی منتشر شد که وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد نرخ تورم اصلی در فوریه به ۲.۸ درصد افزایش یافته است، که رشد ماهانه ۰.۴ درصدی را نشان میدهد و بزرگترین افزایش ماهانه از ژانویه ۲۰۲۴ تاکنون است.
نتایج جدید همچنین نشاندهنده نگرانیها درباره بازار کار است، بهطوری که تعداد مصرفکنندگانی که انتظار افزایش نرخ بیکاری را دارند به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۹ رسیده است.
پس از انتشار این نظرسنجی، بازار سهام نزولی شد و شاخص صنعتی داوجونز بیش از ۵۰۰ واحد سقوط کرد.
This is a modal window.