به گزارش خبرنگار ایبِنا، آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در مهرماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۴۸.۴ رسید که نسبت به ماه قبل معادل ۴.۶ درصد افزایش داشت. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۳۶.۹ درصد افزایش یافت. همچنین میزان تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۶ معادل ۱۵.۹ درصد است.
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه ۱۳۹۷ پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۴.۷ درصد افزایش داشت. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه قبل در تمام اسـتانهای کشور با افزایش همراه بود. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان سیستان و بلوچستان معادل ۸ درصد و کمترین آن مربوط به استان تهـران معادل ۳.۳ درصد بود.
خوراکیها و آشامیدنیها
در مهرماه ۱۳۹۷ ،شاخص بهای گروه خوراکیها و آشامیدنیها نسبت به ماه قبل معادل ۵.۹ درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروهها مانند سبزیهای تازه (به جز بادنجان) معادل ۱۸.۷ درصد، گوشت دام ۶ درصد، خشـکبار ۱۹.۷ درصد، رب گوجه فرنگی ۸۱.۵ درصد، انواع برنج ۵.۲ درصد، فرآوردههای شیر ۶.۹ درصد، آشامیدنیها ۹ درصد، روغنها و چربیها ۱۰.۹ درصد، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی ۵.۸ درصد، انواع شیر ۹.۶ درصد، ماهی و حیوانات دریایی ۷.۹ درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک ۸.۸ درصد، نمک و ادویه، سـسها و چاشنیها و ترکیبات خوراکی ۸.۳ درصد، انواع خرما ۱۳.۵ درصد، حبوب ۴ درصد، کیوی ۹.۳ درصد، موز ۱.۴ درصد، فرآوردههای گوشت ۷.۵ درصد، ماکارونی ۳.۹ درصـد و سـایر فـرآوردههای غلات ۲.۲ درصد بوده است.
در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام مانند سیب درختی معادل ۶.۱ درصد، گوشت مرغ ۳.۷ درصد، تخم مرغ ۱.۸ درصد و بادنجان ۲.۳ درصد کاهش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکیها و آشامیدنیها معادل ۵۵.۹ درصد افزایش نشان میدهد. در این گروه شاخص بهای گروه خوراکیها معادل ۵۶.۱ درصد و گروه آشامیدنیها ۵۱.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۷.۱ درصد افزایش داشت.
دخانیات
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل ۱۷.۵ درصد افزایش یافت. این افزایش ناشی از بالا رفتن شاخص بهای انواع سیگار خارجی معادل ۱۵.۲ درصد و انواع سیگار ایرانی ۲۱.۶ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل ۱۶۵.۳ درصد افزایش داشته است.
پوشاک و کفش
در مهرماه ۱۳۹۷، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل ۹.۵ درصد افزایش داشت. این افزایش ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروههای پوشاک آماده معادل ۱۱.۱ درصد، انواع کفش ۶.۲ درصد، پارچه برای تهیه پوشاک ۸.۳ درصد، اجرت دوخت و شستشوی لباس ۲.۶ درصد و سایر کالاهای پوشاکی ۶.۳ درصد بوده است. در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه پوشاک و کفش معادل ۳۹.۳ درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۸.۹ درصد افزایش داشت.
مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها
در مهرماه ۱۳۹۷، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۰.۹ درصد همراه بود. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروههای ارزش اجاری مسکن شخصی و اجاره بهای مسکن غیرشخصی هر یک معادل ۰.۷ درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی ۴.۶ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها معادل ۱۲.۸ درصد افزایش داشته است.
اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل ۱۲.۹ درصد افزایش داشت. این افزایش ناشی از بالارفتن شاخص بهای گروههای وسایل خانگی معادل ۱۷.۱ درصد، مبلمان، اثاث، فرش و انواع کفپوش ۱۰.۹ درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه ۱۳.۲ درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی ۸.۶ درصد، منسوجات مورد استفاده در خانه ۱۲.۴ درصد و ابزار و وسایل برای خانه ۱۵.۸ درصد بوده است. در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه معادل ۷۱.۸ درصد افزایش داشته است.
بهداشت و درمان
در مهرماه ۱۳۹۷، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۲.۲ درصد مواجه شد. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهـای گروههای خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی معادل ۲.۳ درصد، دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی ۳.۳ درصد و هزینههای بیمارستانی ۰.۲ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان معادل ۱۹.۱ درصد افزایش داشته است.
حمل و نقل
در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل معادل ۳.۱ درصد افزایش یافت. این افزایش ناشی از بالا رفتن شاخص بهای برخی از اقلام و گروهها مانند تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی معادل ۸.۶ درصد، هزینههای رفت و آمد ۱.۲ درصد، انواع موتورسیکلت ۹.۹ درصد و دوچرخه نمره ۱۶ و بالاتر ۸.۱ درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای گروه اتومبیل شخصی معادل ۰.۳ درصد کاهش داشت. در مهرماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گـروه حمل و نقل معادل ۵۸.۶ درصد افزایش داشته است.
ارتباطات
در مهرماه ۱۳۹۷، شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل معادل ۴.۶ درصد افزایش داشت. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفـتن شاخص بهای گروه دستگاه تلفن معادل ۱۰.۸ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ارتباطات معادل ۴۹.۱ درصد افزایش داشته است.
تفریح و امور فرهنگی
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل ۷ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروههای لوازم صوتی، تصویری، عکاسی و فیلمبرداری و کامپیوتر معادل ۱۴.۴ درصد، کتاب، مطبوعات و نوشتافزار ۶.۱ درصد، خدمات تفریحی و فرهنگی ۵.۴ درصد، هزینه مسافرت با تور ۲.۵ درصد، لوازم تفریح، بازی و ورزشی ۵.۹ درصد و آلات موسیقی ۱۲.۴ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی معادل ۸۰ درصد افزایش داشته است.
تحصیل
به گزارش ایبِنا، در مهرماه ۱۳۹۷، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل ۹.۸ درصد افزایش داشت. افزایش فوق بیشتر ناشی از بالا رفتن گروه شهریه مدارس و کلاسهای تقویتی معادل ۱۸.۶ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیل معادل ۱۹.۱ درصد افزایش داشته است.
رستوران و هتل
در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل ۴.۶ درصد افزایش یافت. این افزایش ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروههای هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل ۴.۷ درصد، غذای آماده جهت مجالس و مراسم ۴.۸ درصد و هزینه هتل و مهمانپذیر ۱.۸ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل معادل ۲۸.۲ درصد افزایش داشته است.
کالاها و خدمات متفرقه
در مهرماه ۱۳۹۷، شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۱۱.۵ درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر تحت تأثیر بالا رفتن شاخص بهای برخی از اقلام و گروهها مانند لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی معادل ۱۲.۳ درصـد، اجرت ساخت طلای ۱۸ عیار ۲۰.۵ درصد، لوازم شخصی ۴.۴ درصد و هزینه کفن و دفن (افزایش قیمت در شش ماه اول سال) ۶.۶ درصد بوده است. شاخص بهای گروه فـوق در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل ۵۹ درصـد افزایش داشته است.