08 بهمن 1397 - 14:21

رونمایی از اپلیکیشن سنجینه با همکاری وزارت ارتباطات و بانک مرکزی

اپلیکیشن سنجینه به منظور اعتبارسنجی شخصی مشتری، اعتبارسنجی دیگران، احراز هویت، رفع ابهامات، خدمات محتوایی و شکایت از خدمات رونمایی شد.
کد خبر : ۹۶۴۲۵
سنجینه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سنجینه سامانه‌ای که امروز هشتم بهمن ماه با حضور مقامات وزارت ارتباطات و بانک مرکزی به شکل رسمی معرفی شد، اکنون کار خود را آغاز کرده است. رضا باقری اصل از سازمان فناوری اطلاعات در این نشست خبری اعلام کرد سنجینه محصول آزادسازی داده‌های دولتی است که با همکاری وزارت ارتباطات و بانک مرکزی آماده شده است.


این سامانه با ارائه یک کارنامه اعتباری به تمامی افراد ایرانی که سابقه فعالیت اعتباری دارند، امکان بررسی دقیق‌تر اعتبار و خوش حسابی افراد در معاملات اعتباری و دریافت اعتبارات را فراهم می‌کند.


شیوا کریمی راد، معاون محصول شرکت ایکان در نشست رونمایی از اپلیکیشن سنجینه با اشاره به این سامانه گفت: سنجینه اولین سامانه اعتبار سنجی ایران است که پنج ویژگی از جمله اعتبارسنجی شخصی، اعتبار سنجی دیگران، احراز هویت، رفع ابهامات، خدمات محتوایی، شکایت از خدمات این برنامه است.


کریمی راد با اشاره به تعامل سنجینه با بانک مرکزی گفت: از طریق سنجینه و اعتبار سنجی شخصی مشتری سیستم بانکی می‌تواند رتبه و نمره اعتباری و کارنامه سوابق بانکی از تسهیلات و چک های برگشتی خود را مشاهده کند و دلایل پایین بودن نمره خود را برای رفع مشکلات مشاهده کند.


معاون محصول شرکت آیکان با اشاره به قابلیت اعتبار سنجی سوابق بانکی دیگران ادامه داد: همچنین با استفاده از اعتبار سنجی دیگران دریافت رتبه و نمره اعتباری کارنامه دیگران قابل مشاهده است اما با توجه به مسائل امنیتی برای فرد اصلی یک کد امنیتی ایجاد می‌شود که با در اختیار قراردادن ان به دیگران، کاربران دیگر می‌توانند نمره اعتباری و کارنامه سوابق بانکی شخص را مشاهده کنند که کاربردی ترین بخش این نرم افزار است.


وی تاکید کرد: احراز هویت در سیستم بانکی مهم ترین مسئله است که در سنجینه با استفاده از سامانه شاهکار و بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی انجام می‌شود و اطلاعات را از سرورهای امن مورد تایید بانک مرکزی دریافت و به کاربران منتقل می‌کند.


وی با اشاره به کاربردهای سنجینه اظهار داشت: از جمله کاربردهای سنجینه باید به اطلاع از تصویر اعتباری خود در سیستم مالی و بانکی کشور، امن سازی معاملات اعتباری، انتخاب موجر و مستاجر و تعاملات استقراضی مانند قرض الحسنه‌های شخصی اشاره داشت.


کریمی راد خاطر نشان کرد: خدمات سامانه سنجینه به عنوان خدمات بین رشته‌ای و حرفه‌ای از طریق سامانه پیامکی با ارسال کد ملی به سامانه ۲۰۸۹۸ و اپلیکیشن موبایلی سنجینه قابل انجام است.


رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات هم گفت: سنجینه یک سامانه واقعی ارزش افزوده است که از سری همکاری‌های اپراتورها، بانک مرکزی و وزارت ارتباطات به شمار می‌رود؛ این دسته سرویس‌ها باید گسترش پیدا کند و  جایگزین سرویس‌های ارزش افزوده با محتوای قمار و تبلیغات دروغین شود.


مدیرعامل شرکت اعتبار سنجی ایران نیز گفت: اعتبارسنجی قدمتی ۱۲ ساله در نظام بانکی دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است؛   بر اساس آخرین گزارش‌ها روزانه ۱۰۰ هزار بار استعلام از اشخاص در مجموعه بانکی انجام می‌شود و حالا با اپلیکیشن سنجینه و ایجاد شدن امکانات لازم مردم نیز می‌توانند از امکانات استفاده کنند.


وی افزود: زیرساخت‌های لازم فراهم شد و با توجه به تایید و صدور مجوز از سوی بانک مرکزی در پایان سال گذشته برای در دسترس قرار گرفتن این خدمت به صورت عمومی حالا علاوه بر بانک‌ها، مردم نیز می‌توانند از خدمات اعتبار سنجی استفاده کنند.


ارسال‌ نظر